Stavba nového plzeňského městského divadla nabírá obrátky. Útočiště by zde měl nalézt hlavně muzikálový soubor, ale také činohra, moderní opera a tanec. Objekt komplexu se skládá ze dvou propojených celků – divadelní a provozní budovy. Hlavní divadelní sál bude mít kapacitu 500 diváků, druhá menší scéna pro komornější představení bude se zhruba sto padesáti sedadly. V podzemí vznikne parkování pro 200 aut. Ve vstupním prostoru z Palackého třídy se již rýsuje zázemí pro diváky, naopak provozní budově už chybí jen poslední patro. Vysledovat lze v hrubé stavbě budoucí atrium mezi divadelní a provozní budovou, vzestupnou šikminu hlediště nebo prostor pro uskladnění dekorací. O tom, že se Plzeň konečně dočká důstojné náhrady nevyhovujícího Komorního divadla, už nikdo nepochybuje. Přesto řada věcí kolem nového divadla budí vášně veřejnosti. V prvé řadě je to již samotný název, který nová scéna ponese. Zatímco politici prosazují ‘módní’ pojmenování po Václavu Havlovi, značná část Plzeňanů se domnívá, že by divadlo mělo nést jméno Miroslava Horníčka nebo Vendelína Budila, kteří se o slávu plzeňského divadelnictví zasloužili rozhodně víc, než náš první porevoluční prezident. Nemalá část občanů pak volá po neutrálním pojmenování ‘Nové městské divadlo’ či ‘Nová komorní scéna’ s argumentem, že například citace “Divadlo Josefa Kajetána Tyla uvede v Divadle Václava Havla operu Benjamina Brittena Peter Grimes” bude natolik nepřehledná, že nebude zřejmé kde a o čem se hraje.

Kontroverzní je i skutečnost, že se město rozhodlo správu divadla svěřit nikoli samotnému Divadlu J.K. Tyla, ale Obytné zóně Sylván, která se stará o část městských bytů. Tento správce bude zajišťovat všechny technické a servisní činnosti a divadlo, nebo-li město, mu bude platit za prostor nájemné. „Částka ještě není přesně určena,” uvedl technický náměstek primátora Petr Rund (ODS). Obytná zóna Sylván bude pronajímat i restaurace, reklamní plochy, obchody (knihy a CD), výstavní prostory ve foyer a parkovací místa. Se “Sylvánem” mají spolupracovat při maximálním využití sálů i další městské kulturní organizace, jako například Dominik Centrum či Plzeň 2015. Ty se mají podílet na produkcích různých akcí, propagaci, technickém zajištění nebo cateringu. V kuloárech a mezi mnoha divadelníky tak sílí pocit, že ve skutečnosti v Plzni nevyrůstá vymodlené nové ‘Komorní divadlo’, ale náhrada za nedávno zbouraný Dům kultury.

Olej do ohně nedávno přilil ekonomický náměstek primátora Martin Zrzavecký (ČSSD), který v rozhovoru s Gabrielou Špalkovou pro MF Dnes mimo jiné uvedl:
“Co se týče divadla, vzniknou mu v roce 2014 v důsledku stěhování do nové budovy další náklady. A ať se nám to líbí nebo ne, je třeba si otevřeně říci, že s novou budovou a jejím zprovozněním se budou muset upravit ceny vstupného. Dnes město doplácí na jeden lístek 980 Kč. Toto již nebude možné. Vím, že to bude složité, řada lidí na vyšší ceny nedosáhne. Nebo raději pojede jinam. Ale bohužel nejsme schopni to jinak vyřešit. Nová budova je ekonomicky mnohem náročnější, nejvíce ji zatěžují technologie, jejichž nákladnost jsme nyní schopni vyčíslit pouze orientačně. Nový ředitel se bude muset mnohem více snažit o finanční návratnost instituce. A je nutné počítat s tím, že v době divadelních prázdnin si na sebe bude muset budova něco vydělat, budeme ji muset využívat jiným, komerčním způsobem. Když takové divadlo stavíme, musíme si ekonomickou náročnost uvědomit. A chovat se podle toho,“ konstatoval Zrzavecký.

Kontrovat se mu rozhodl otevřeným dopisem hudební skladatel Petr Kofroň, šéf orchestru DJKT Plzeň a designovaný šéf opery ND a SOP Praha. Ten ve svém prohlášení například píše:
“… Že nové divadlo s novými technologiemi bude stát víc, než bývalé kino v havarijním stavu, Vám mohl říct dávno možná už žák 1. třídy obecné. Takto to vypadá, že město si postaví divadlo a zjišťuje, že na provoz nebude mít peníze. A tak vymyslíte, že „vedení divadla si tedy bude muset vydělat na svůj provoz mnohem více, než tomu bylo dosud“. To je stejné, jako byste manželce koupil Mercedes, a pak jí řekl, že na to nemáte, že má přes noc taxikařit… Divadlo je kulturní vizitkou města a službou jeho obyvatelstvu. Já jsem si divadlo v Plzni nevymyslel. A proto, když na jeho provoz nemáte peníze, tak divadlo nestavte nebo neprovozujte. Váš nápad, že v letních měsících se bude muset využívat nové divadlo komerčním způsobem, je zajímavý, může tam být třeba plovárna. A já se pak cestou do svého bydliště v malé vesničce Plzni nevyhnu, protože to je kulturní Vidlákov, ale rád si zajdu zaplavat.”

Nezbývá tedy než čekat, kdo po odcházivším Janu Burianovi plzeňské divadlo “nastálo” povede, resp. bude jmenována řádným ředitelem DJKT. A jak si s uvedenými problémy poradí. Každopádně již byl stanoven program slavnostního zahájení provozu nového městského divadla:

2. září 2014 – Bedřich Smetana: Prodaná nevěsta (opera)
3. září 2014 – Andrew Lloyd Webber, T.S. Eliot: Kočky (muzikál)
4. září 2014 – J.K. Tyl: Flamendr (činohra)
5. září 2014 – Bedřich Smetana: Má vlast (orchestr a balet)

Foto: Vítězslav Sladký