Prostor před Novým divadlem v plzeňské Jízdecké ulici se už může pochlubil i dominantním architektonickým prvkem, skulpturou v podobě oválného vejce. Tu nainstalovaly jeřáby na divadelní náměstíčko teprve před nedávnem a vzhledem k vysokému provozu v nočních hodinách. Divadelníkům však více starostí dělají nefunkční technologie a chyby softwaru, kvůli nimž se začalo zkoušet později. Ze stejného důvodu se odkládá i premiéra slavného muzikálu Kočky, jenž měl být přitom vlajkovou lodí plzeňského divadelního podzimu.

Premiéra jednoho ze stěžejních titulů příští plzeňské divadelní sezóny a muzikálové literatury vůbec – legendárního muzikálu Andrewa Lloyd Webbera Kočky (Cats), který měl být ve slavnostní předpremiéře uveden na nové scéně 3. září a v řádné premiéře 27. září, se na podzim konat nebude. Odkládá se o celé čtyři měsíce až na 25. prosince. Důvod – krátce před otevřením Nového divadla, kde měly mít Kočky premiéru, není vše po technické stránce tak, jak by divadelníci potřebovali. Ačkoliv do slavnostního otevření budovy, která má být nemodernějším divadlem v České republice, zbývají necelé tři týdny, nejsou ony technologie stále zcela zprovozněny a zaměstnanci divadla se potýkají s celou řadou problémů. A musejí se vyrovnávat s časovým skluzem, který vznikl již s odložením zkoušek inscenací přenášených z Komorního divadla, které se v červenci neuskutečnily kvůli probíhajícím pracím v objektu Nového divadla.

I v těchto dnech se podle našich informací zkoušky odkládají nebo protahují. Sice probíhají, ale pořád s jistým omezením. Na konci července už jeviště Nového divadla bylo kompletně ošaceno, tedy se šály a závěsy, které jsou nezbytné i kvůli akustice prostoru, ale orchestřiště provozuschopné nebylo. Činohra nicméně mohla v těchto podmínkách zkoušet Tylova Pražského flamendra (uvádí jej pod názvem Flamendr). Po činohře nastoupil na jeviště 4. srpna v podmínkách ne právě standardních muzikál. „Muzikál Divá Bára se zkouší podle plánu, ale nemožností používat točnu a orchestřiště se termín dokončení zkoušek posouvá o týden,“ konstatuje vedoucí uměleckotechnického provozu DJKT Jan Baxa. „Hlediště je v podstatě hotové, chybí osadit kamery průmyslové televize. Už je zavěšena i slavnostní opona. Na jevišti se pracuje ve dne i v noci, ve dne divadlo zkouší muzikál Divá Bára a v noci zástupci dodavatele dokončují stavebně-strojní část technologií a hlavně dolaďují software, který ještě není kompletní, a tak není možné se všemi technologiemi pracovat tak, jak by si divadlo přálo. Orchestřiště se vytváří pomocí propadových stolů, nemáme běžné orchestřiště, jako je tomu u klasického divadla. Je dnes ve stavu, že se používat dá, nicméně pořád se na něm pracuje, dokončuje se. Všechny divadelní technologie potřebují ještě čas na dokončení a doladění. Bohužel divadlo musí zkoušet jak stávající, tak i nové tituly a čas se neúprosně blíží,“ říká k situaci Jan Baxa. A právě potíže s moderními, složitými technologiemi a velká časová tíseň mají na svědomí odložení Koček.

„Kočky byly posunuty pro mimořádnou technickou náročnost. Potřebujeme čas na to, abychom s novými technologiemi tak mimořádně náročnou scénu zvládli. To je např. větší než běžný počet technických zkoušek, na což v napjatém časovém programu srpna nemáme prostor. Titul se dostane ještě do letošního premiérového abonmá, v němž je zahrnut,“ uvádí ředitel divadla Ilja Racek. To, že Kočky budou technicky mimořádně náročným titulem, se ovšem vědělo dopředu, protože právě na nich chtělo divadlo prezentovat své moderní vymoženosti. Zcela standardní není ani vánoční termín nově určené premiéry. Podle našich informací se totiž na premiéru tohoto díla chystala i celá řada významných hostů a divadelníků z různých koutů republiky, kteří se na Boží hod do Plzně jen těžko vypraví.

Zaměstnanci divadla pracují pod obrovským časovým tlakem a ve velmi nestandardních podmínkách. V budově, která bude pravděpodobně zkolaudována 19. srpna (místo původně plánovaného termínu 31. srpna) musejí během neúměrně krátké doby nazkoušet nejen premiérové tituly (na hlavní scéně je to bez posunutých Koček hra J. K. Tyla Flamendr a muzikál Divá Bára), ale i inscenace přenášené z Komorního divadla. Muzikály Divotvorný hrnec, Polibek pavoučí ženy, Footloose, taneční muzikál Freddie, činohry Lháři, Taková ženská na krku a Hráč. Do hlediště přijdou první diváci již 1.9. na Prodanou nevěstu, slavnostní otevření se koná 2.9., kdy bude Prodanou nevěstu živě přenášet Česká televize a její mimořádné uvedení v Novém divadle se bez zkoušek také neobejde. Na první zářijový týden je naplánován navíc i slavnotní koncert. Místo Koček se bude 3.9. hrát muzikál Footlose.

Řada premiér se má v září uskutečnit také na Malé scéně – činohra Push Up 21.9., Svět kabaret – kabaret svět 24.9. a 28.9. dětská opera Žvanivý Slimejš. Od 10. do 14. září má Nové divadlo tvořit zázemí Mezinárodnímu festivalu Divadlo.

„Vedení divadla nejpozději od jara tohoto roku upozorňuje na problematický časový horizont. Nikdo ovšem až do okamžiku vstupu do reálného prostoru nemůže předem vědět, jak co funguje či nefunguje a co potřebuje doladit. Zprovozňování některých jevištních technologií probíhá ze dne na den, někdy i z hodiny na hodinu, a to bychom museli každý den vydávat komuniké o stavu jednotlivých komponentů“, uvádí k celé situaci Ilja Racek.

Foto: Vítězlav Sladký