S napětím byl na Broadwayi očekáván první červnový týden. V neděli 1. června se na newyorské radnici rozhodovalo o nositelích cen Drama Desk, o týden později, 8. června, v newyorské Radio City Music Hall o Toničkách. V mnoha případech se verdikty porot shodovaly. Absolutním vítězem v obou soutěžích se stal titul A Gentleman´n Guide to Love and Murder. Oficiální premiéra byla 13. listopadu 2013 v divadle, které nese jméno významného amerického divadelního kritika dvacátého století, Waltera Kerra. Jedná se o divadelní zpracování románu Roye Homimana Israel Rank: Vlastní životopis zločince. Jeho hrdinou je muž, který zjistí. že je členem šlechtické rodiny, ale aby na titul dosáhl, musí zlikvidovat osm mužů, kteří jsou v pořadí před ním. Příběh byl ve Velké Britanii zfilmován pod názvem Kind Hearts and Coronets. Hudba k muzikálu je dílem Stevena Litvaka, libreto a texty písní Roberta J. Friedmanna. Z deseti nominací na Tony vyšly čtyři: Nejlepší titul roku, cena za režii (Darko Tresnjak), Robert L. Friedmann za libreto a Linda Cho za kostýmy.

Sedm nominací dostaly dva tituly podobného charakteru. Jsou jimi muzikál Beautiful (Carole King Musical), který je věnován životu a dílu zpěvačky Jessie Carole King a After Midnight, který je oslavou osobnosti Duka Ellingtona a zlatých časů Harlemu. Představitelka Carole Kingové Jessie Mueller si odnesla ceny za herecký výkon v hlavní roli a Brian Conan za nejlepší zvukovou režii v této inscenaci. Muzikál After Midnight vznikl na podkladě původní revue z roku 2012. Spojuje se v něm dobová hudba s poezií Langstona Hughese. Režisér a choreograf Warren Carlyle si za choreografii odnesl cenu Tony i Drama Desk. Kritika především vyzvedla velmi nápaditou choreografii propojující velmi funkčně různé žánry.

Hodně zájmu podle předpokladu vzbudil muzikál Rocky. Autoři Stephen Flaherty (hudba), Lynn Ahrens (písňové texry), Thomas Meehan (libreto) převedli notoricky známý film poměrně funkčně do divadelní podoby. Zajímavé je, že tento muzikál byl poprvé uveden v německém překladu v hamburském Opperttentheatru. Poprávu byl Cenou Tony odměněn výtvarník Christopher Barreca. Boxerská scéna, při níchž část diváků zaujme svá místa přímo u ringu, je fascinující. Výborný je i výkon Andyho Karla v titulní roli, jenž figuroval rovněž mezi dominanty.

Velký zájem vzbudil muzikál Alana Menkena Aladin na námět stejnojmenného Disneyova filmu, který byl poprvé uveden v dubnu 2014, Cenu Tony i Drama Desk si nakonec odnesl James Monroe Iglehart za výkon ve vedlejší roli : Genia.

Muzikálové podoby se dočkaly i populární Bullets over Broadway (Výstřely na Broadwayi), známé u nás jak z filmu, tak z jeviště. Kritika sice měla k muzikálovému ztvárnění určité výhrady, některým kritikům vadilo, že dílo nemá vlastní komponovanou hudbu, ale jsou v něm využity četné populární melodie. Ben Brentley v New York Times napsal, že muzikál je občas vtipný, ale hlavně hodně hlučný, nicméně návštěvnický ohlas premiéry i dalších představení byl jednoznačný. Inscenace dostala šest nominací na Tony i Drama Desk, ale na žádnou nedosáhla.

Dalším titulem byl muzikál If/Then. Brian Yorkey, autor hudby i libreta, představil ve svém díle příběh rozvedené ženy, která přijede do New Yorku, aby tam zahájila nový život a zde se potká s lesbickou přítelkyní Kate a bisexuálem Lucasem. Svým způsobem námětově podobný je muzikál Jeanine Tesori (hudba) a Briana Crawlyho Violet. Tentokráte jde o příběh mladé ženy, která je poznamenaná po těžké nehodě a děj zachycuje její cestu autobusem ke kalifornskému léčiteli.

A konečně poněkud kuriosní je případ titulu Lady Day at Emerson Bar and Gril, což je hudební „divadlo jednoho herce“ zachycující závěr života slavné zpěvačky Bilie Halliday. Ačkoli se jedná vlastně o hudební divadlo v plném smyslu slova, byl titul zařazen mezi činohry. Audra MacDonald si odnesla cenu za nejlepší ženský herecký výkon v činohře. Za smolaře sezóny lze označit muzikál The Bridges of Madison County, story vztahu ženy v domácnosti a prestižního fotografa z National Georgraphic. Jeho autor James Robert Brown získal sice dvě ceny Tony a dvě Drama Desk (za autorství a za instrumentaci), ale dílo nevzbudilo větší zájem publika a po třech měsících bylo staženo z repertoáru.

Mám-li se pokusit o jisté shrnutí, musím konstatovat, že mimořádný zájem je stále o muzikálové trvalky. U nejnovější tvorby je rozhodně zajímavé sledovat, kolik nových muzikálů vzniká na námět úspěšných filmů, dále pozornost, již se těší muzikály určené jak pro dospělého, tak dětského diváka, stejně jako muzikály, které se snaží využít pro jeviště tvorbu známých skladatelů či interpretů minulých let. Zcela v souladu s duchem doby je také pozornost věnovaná osudům lidí v určitém směru vybočujícím z normálu. Uvidíme, co nám přinese příští broadwayská divadelní sezóna.

Foto: Oficiální snímky produkcí muzikálů A Gentleman´n Guide to Love and Murder, Rocky, If/Then a The Bridges of Madison County