ČESKÁ PREMIÉRA INSCENACE PŘINÁŠÍ I PSYCHOLOGICKÝ PŘESAH
Kdyby nešlo o krizi středního věku, beznaděj, strach z neúspěchu a neustálý útěk před zástupem žen, byla by to vlastně jedna velká legrace. Tak lze stručně charakterizovat hlavní dějovou linku slavného broadwayského muzikálu Nine, který v české premiéře uvedl první prosincovou sobotu na scéně Komorního divadla soubor muzikálu a operety Divadla J.K.Tyla v Plzni.

BRONISLAV KOTIŠ JE OBKLOPEN ŽENAMI
Divadelní muzikál vznikl na základě známého Felliniho filmu 8 ½, pod názvem Nine a s hudbou Arthura Kopita a texty Mauryho Yestona se pak titul vrátil zpět z divadelních prken na stříbrné plátno v roce 2009 v režii Roba Marshalla, jenž hlavního hrdinu v podání Daniela DayLewise obklopil supehvězdným ženským týmem v čele s Marion Cotillard, Penélope Cruz, Nicole Kidman, Judi Dench, Fergií, Kate Hudson a Sophií Loren. V Plzni se uprostřed vztahové i pracovní krize ocitá Bronislav Kotiš coby rozkolísaný čtyřicátník Guido Contini. Slavný režisér natočil v poslední době tři neúspěšné filmy, ale dámský svět jej stále miluje. Obklopen manželkou, dvěma milenkami a zástupem nápadnic získává důvěru postarší producentky, která od něho nechce další „podivný existencionální film“, ale komerční trhák, nejlépe muzikál. Guida však nic nenapadá, jeden scénář je horší než druhý, a ani ty ženy jej vlastně už tak moc nebaví… Pomůže mu relaxace v lázních, nebo spíš sebereflexe vlastního dětství? Ač Bronislav Kotiš není prototypem rozhárance, tápajícího Continiho, štvance v lásce, hraje uvěřitelně, s obvyklým šarmem a elegancí. Nelehkým hudebním partem i náročnými choreografickými čísly prochází bez většího zaváhání. V závěru pochopíme, proč vlastně hledá vzrušení a rozptýlení v náručích dalších a dalších žen. Jeho manželku (a snad i ochránkyni) ztvárňuje neméně přesvědčivě známá divadelní a televizní herečka Ivana Jirešová, v decentní herečku Claudii se proměňuje Adéla Petřeková, smyslnou Carlu zahrála výrazná Radka Pavlovčinová. Pomyslný kruh žen okolo Guida Continiho uzavírá jeho racionalistická matka (Monika Švábová), živelná producentka La Fleur (Stanislava Topinková Fořtová), uhrančivá Sarraghina (Kateřina Nováková) a dvacetičlenná, znamenitě sehraná a sezpívaná dívčí company.

PLZEŇSKÝ MUZIKÁL VÍTĚZÍ NAD FILMOVÝM
Kritiky filmového muzikálu Nine nebyly oslnivé. Před třemi lety jsem jej viděl, a prakticky si na něj nepamatuji, což nebylo dobré znamení. Ovšem jevištní verze v nastudování Romana Meluzína je mnohem lepší! Zatímco v první části ponechal dílu tragikomický revuální nádech, v té druhé, kdy se film až příliš uchýlil k nudnému sebezpytování hlavního hrdiny, divadelní muzikál neztratil tempo ani lesk. Jednak díky správnému temporytmu inscenace, citlivému střídání nálad i časoprostoru, ale i zásluhou vizuální podívané. Tu zajistila jak strhující choreografie Pavla Strouhala (kabaretní výstupy s bubínky patří k tomu nejlepšímu, co jsem v poslední době na české muzikálové scéně viděl), tak atraktivní výprava. Scénograf Daniel Dvořák zvolil symbolické retro motivy s dominujícími černobílými obrazci, které spolu se světelnými doplňky a efekty skvěle navozují atmosféru filmových ateliérů. Kostýmní návrhářce Daně Haklové Svobodové se podařilo více než dvacítku žen obléct eroticky vyzývavě, ale nijak obhrouble, takže zejména mužská část publika se může těšit na výjimečnou podívanou. Kýčovitě a prvoplánově lascivně nepůsobí ani vsuvka v podobě „mozartovské“ opery Casanova, jež se má stát oním Continiho trhákem.

Erotické napětí, ďábelské revuální scény a závěr nutící k zamyšlení kam, z jakého důvodu a proč se vlastně ženeme, to je plzeňská inscenace muzikálu Nine, jenž má ambice navázat na veleúspěšné Chicago. A pokud někdo tvrdí, že dílo nemá hit, rozhodně nemá pravdu. Během představení jich pod taktovkou Jiřího Petrdlíka nebo Pavla Kantoříka ve vynikajícím provedení zazní hned několik!

PLZEŇSKÝ DENÍK ze dne 4. prosince 2012

Foto: Pavel Křivánek

1) Radka Pavlovčinová s Bronislavem Kotišem
2) Bronislav Kotiš jako Guido Contini
4) Revuální scéna z muzikálu
5) Monika Švábová a Ivana Jirešová