Na žádost našich čtenářů jsme se rozhodli věnovat zvýšenou pozornost také muzikálové scéně našich nejbližších sousedů. Můžete tedy v nejbližší době očekávat několik článků o divadelním dění na Slovensku. S touto zemí nás spojuje nejen společná historie, ale také minimální jazyková bariéra, umělecko-přátelské vztahy a v neposlední řadě i dostupná cena vstupenek do slovenských divadel. Navíc jsou muzikálové česko-slovenské kontakty provázány vzájemnou migrací umělců i celých scénických děl.

Tentokrát se podíváme na pozoruhodný titul slovenské muzikálové literatury, původní autorský muzikál František z Assisi, který se stává stále populárnějším. Ve světové premiéře dílo uvedlo 16.listopadu 2007 Divadlo Jonáša Záborského v Prešově a letos koncem května jej dokonce nastuduje a uvede Nová scéna v Bratislavě. Mimochodem, konkursy na VŠECHNY herecké i taneční role v tomto připravovaném projektu se uskuteční 12. a 14.ledna letošního roku, takže pokud by někdo z našich čtenářů měl chuť zkusit štěstí, může se ještě přihlásit na www.nova-scena.sk, kde jsou také zveřejněny podrobnosti a podmínky účasti i potřebné textové a notové materiály ke stažení /což jistě uvítá i ten, kdo si chce pár melodií z Františka z Assisi jen tak přehrát u klavíru…/.

Nejdříve se podívejme, kdo jsou autoři muzikálu:

Libreto napsal Martin Kákoš. Ten vystudoval režii na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě v roce 1978. Poté nastoupil do Divadla A.Bagara v Nitře, kde působil devět let. Zároveň externě spolupracuje se Slovenskou televizí, pro kterou režíruje TV inscenace, dokumenty i hudebně-zábavné pořady. Píše také televizní a filmové scénáře i rozhlasové hry. V letech 1987-91 pracoval pro Komorní činohru Nové scény v Bratislavě. Následující tři roky je na volné noze. Přes práci v reklamní agentuře zamířil v roce 1996 do Slovenského rozhlasu, kde pracuje jako režisér programového centra dramatických pořadů. Kromě jiného režíroval slovenskou verzi TV seriálu Ordinace v růžové zahradě.

Hudbu k muzikálu složil Gabo Dušík. Ten je výraznou osobností slovenské pop music. Kdysi založil úspěšnou skupinu Gravis. Píše písně pro několik známých slovenských zpěvaček, kterým rovněž produkoval desky – pro Janu Kirschner, Katku Hasprovou, Sonju i Mariku Gombitovou. Známý je i jako tvůrce elektronické hudby. Jeho sólové album Cyberworld nabízí směs klasické a kybernetické hudby, přičemž inspiraci hledal v černošské hudbě i v indickém folklóru. Podepsán je i pod většinou hitů populární slovenské dvojice Noga-Skrúcaný. Nyní se soustředil na muzikály. Po úspěchu Františka z Assisi, který byl jeho prvním divadelním dílem, bude jeho dalším titulem Marie Antoinetta.

Písně otextoval Martin Sarvaš – textař, manažer, producent, který se hudbě věnuje celý život. Proslavil se nejen jako manažer Tublatanky, ale i jako porotce soutěže U.S. Steel Talent Night. Napsal množství textů jak pro zmíněnou Tublatanku, tak pro řadu dalších zpěváků a kapel, například pro skupinu Dorian Gray. Organizuje koncerty, různé hudební festivaly a angažuje se v hudební akademii v souvislosti s udílením cen Grammy. „Dovezl“ na Slovensko také řadu světových hvězd, například Chrise Normana a Natalii Oreiro.

Muzikál František z Assisi popisuje životní pouť světce, který je schopný jít neústupně za svojí pravdou a jehož duše vítězí v těžkém boji láskou nad utrpením, bolestí a ponížením.
Děj je širokospektakulární freskou raného středověku, se všemi krutostmi, kde nevázanou zábavu a bohatství tvůrci postavili do kontrastu s bídou, utrpením a asketickým odmítáním pozemských požitků. Nápad uvést příběh „sv. Františka z Assisi“ na muzikálové jeviště vznikl už v roce 2003. Přišel s ním tehdejší ředitel prešovského divadla František Javorský a oslovil právě libretistu Kákoše. Toho příběh naprosto fascinoval: “Nie som katolík ani evanjelik a napriek tomu ma téma Františkovho života vzrušuje. František z Assisi bol charizmatickou postavou, ktorá prežila svoje vzlety, ale aj pády. Tanec a spev pre neho boli druhou existenciou, a nielen do 25 rokov života, keď došlo k jeho obráteniu na vieru. Zahodil pohodlie, bohatstvo i konvencie. Bol rojkom, a v jeho svete bolo veľa snov a naivity. Práve v tom je jeho veľkosť. Františkova túžba po individuálnej slobode presahuje do našich dní,” uvedl libretista.

Muzikál František z Assisi se snaží konkurovat velkým českým i světovým titulům. Hraje v něm 46 účinkujících a trvá rovné tři hodiny. Recenze nešetřily superlativy. Například divadelní kritik Stanislav Krištofík napsal:
Hudobne a choreografiou je muzikál obdivuhodne presvedčivý! Videl som všetky veľké projekty inscenované na Slovensku i v Čechách v priebehu mnohých rokov. Mal som možnosť v hľadisku prežívať všetko, čo na dosky znamenajúce svet priviedol Jozef Bednárik a ak môžem porovnávať, Martin Kákoš veru v ničom nezaostal. Naopak – ponúkol príbeh oveľa mocnejší než čokoľvek, čo už tu bolo. Dobro a zlo, čistota a ľudské nedostatky, prvoplánová zmyselnosť a symbolizmus až neuveriteľný! Smrť, postava vo víťaznej červenej farbe, evokujúca krvavé boje a predsa zmyselná, symbolizujúca jednotu Ukrižovania a Vzkriesenia, to je svojim spôsobom vyvrcholenie diania na scéne a veru aj odkaz, s ktorým sa javisko so svojim divákom lúči…. A ešte niečo, prajem autorom veľa príležitostí šíriť takúto dobrú kultúru ďaleko do sveta. Sú na to pripravené všetky možnosti i príležitosti a František z Assisi je kumšt s medzinárodným certifikátom už vo chvíľach svojho štartu do veľkého sveta Thálie.”

Nyní toto dílo zanedlouho zavítá i na Novou scénu v Bratislavě, která je prestižní slovenskou baštou muzikálu. O tom, zda František z Assisi někdy zamíří i na české jeviště, případně ještě dál do zahraničí, rozhodne krom jeho nesporných kvalit i um slovenských producentů. Po poslechu některých písní, zejména Nápadná láska, Vytvorte voj nebo Na zdravie, soudím, že za zhlédnutí toto původní slovenské dílo rozhodně stojí.

Foto: Divadlo Jonáša Záborského, Prešov