Muzikál Casanova, foto: Severočeské divadlo Ústí nad Labem

Muzikál Casanova měl světovou premiéru na zámku v Hluboké nad Vltavou v roce 2012 a jeho autoři Zdeněk Barták a Petr Markov jej napsali pro zdejšího intendanta Zdeňka Pikla. Po pěti letech se dílo dočkalo premiéry v dalším kamenném divadle – nově jej nastudovalo Severočeské divadlo v Ústí nad Labem.

Muzikál Casanova není publiku neznámý. Krom zmíněné světové premiéry na Hluboké se s velkým úspěchem hrál také na jihokorejském Daegu International Musical Festivalu, v pražském Divadle Broadway či v rámci Divadelního festivalu v Rychnově nad Kněžnou. V Ústí nad Labem Casanovu velmi precizně zrežíroval Tomáš Christian Brázda ve spolupráci s choreografem Vladimírem Gončarovem.

Herecké obsazení hlavních rolí nabízí ústeckému publiku až neobvyklou plejádu muzikálových hvězd. Průvodcem i komentátorem děje je zejména pro dámy charismatický Marián Vojtko v úloze hraběte Valdštejna. Ten po řadě démonických postav vytvořil postavu „charakterního pána s hůlkou“ naprosto přesvědčivě.  Titulní Casanova má pak hned tři představitele: Coby zhruba desetiletý chlapec se dokázal prosadit Jan Christian Brázda, který si nic nezadal s daleko slavnějšími alternanty, jako je Filip Antonio. Největší pěvecká zátěž leží na Casanovovi v nejlepším věku, kterého spolehlivě odehrál a odzpíval chomutovský rodák Jan Urban. U Martina Novotného (Casanova senior) jsem sice poněkud postrádal přirozenou noblesu, kterou měl první představitel této role Zdeněk Pikl, ovšem během večera se rozehrál k velmi sympatickému výkonu.

Pak zde máme trojlístek dam. V roli americké emancipované dívky Adély Bullitové zazářila Eliška Ochmanová, pěvecky suverénní a herecky dobrá, ať už v poloze lehce nafrněné, anebo naopak niterné, kdy vzpomíná na svého otce prostřednictvím nejjímavější  melodie celého muzikálu. Jeden z nejlepších výkonů večera pak předvedla Zuzana Benešová coby Líza, která excelovala jak v písních původních, tak ve vypůjčené Mozartově árii Non pin andrai . Její soprán zněl průzračně čistě a nepostrádal zajímavou barvu. V čistě komediálním partu roztoužené hraběnky Karolíny z Dubna se uplatnila lehce přehrávající Radka Fišarová. Že Fišarová zpívá brilantně víme již dávno, jako komička však „česká Edith“ překvapila.

Muzikál Casanova, foto: Severočeské divadlo Ústí nad Labem

Zdeněk Barták se ve svém muzikálu Casanova představuje publiku opět jako znamenitý melodik, který dokáže napsat chytlavý hit,. V inscenaci je hned celá řada dobře zapamatovatelných melodií, ať už se jedná o písně Ameriko má, Pan důležitý, Čest, duet Fracek či ústřední téma Hleď vzhůru k výšinám, které zazní ve více obměnách. Zatímco například Píseň o cti má až heroický náboj, nechybí ani vysloveně romantické duety, temperamentní sborovky ani skladby vysloveně žertovné, které interpretuje již zmíněná postava hraběnky Karolíny a také Bednář, kterého s krásnou nadsázkou v Ústí odehrál Radovan Snítil. Všechny melodie nápaditě zaranžoval  a nahrávku pořídil Daniel Barták. O invenční a především pohybově přesnou choreografii se postaral Vladimír Gončarov, funkční a pohlednou scénu navrhl režisér Tomáš Brázda, který zároveň ještě stihl nastudovat úlohu hraběte Branického. Upravené dobové kostýmy pochází z původní inscenace Divadla Pikl.

Ústecký Casanova nabídl laskavou a vkusnou zábavu a jeho premiéra po právu sklidila dlouhý standing ovation. Divadelní příběh známého svůdníka přilákal na krásnou hudbu a dobrodružný milostný příběh i primátorku Ústí nad Labem Věru Nechybovou, která navštívila netradičně dokonce obě premiéry a ocenila nejen dílo samotné, ale také repertoárový záběr ústeckého divadla, které bohužel už řadu let tíží nelehká finanční situace. Snad mu vtipné a zábavné inscenace, jako je Casanova, pomohou nejen přežít, ale i se rozvíjet.

Muzikál Casanova, foto: Severočeské divadlo Ústí nad Labem