Obliba děl nejúspěšnějšího německého muzikálového libretisty Michaela Kunzeho, který většinou spolupracuje s americkým hudebním skladatelem maďarského původu Sylvesterem Levayem, rozhodně neklesá. Zatímco Městské divadlo Brno již ohlásilo na příští sezonu premiéru jejich muzikálu Mozart!, scéna v německých Brémách chystá evropskou premiéru jejich dalšího titulu Marie Antoinette.

CESTA MUZIKÁLU DO EVROPY
Libreto Marie Antoinetty napsal Michael Kunze původně v angličtině a následně bylo přeloženo do japonštiny. Premiéra tohoto muzikálu autorské dvojice Kunze-Levay, která už přivedla na scénu úspěšné jevištní hity Elisabeth, Mozart! a Rebecca, se konala tentokrát 2.listopadu 2006 v tokijském Imperial Garden Theater. Režie se zhostil Tamiya Kuriyama. Následně show putovala přes Fukuoku a Osaku, aby se do Tokia v dubnu následujícího roku vrátila zpět. Evropská premiéra v německém překladu se tedy uskuteční až nyní – v Brémách 30.ledna letošního roku. Autoři byli údajně nadšeni původním režijním pojetím /spekuluje se, že si japonský režisér ve smlouvě zajistil exkluzivitu/, takže i evropskou verzi režíruje T.Kuriyama. Přestože si Kunze osobně libreta Marie Antoinetty velmi cení, oba autoři pro Evropu dílo výrazně revidovali.
V hlavních rolích se představí významní muzikáloví herci a hvězdy německé pop music. Současně vychází výběr hudebních čísel z muzikálu na CD – zejména písně Proč právě ona a ne já, Doktor gilotina, Bůh řídí vše nebo závěrečná Svoboda! aspirují na to, stát se úspěšnými muzikálovými hity.

MARIE ANTOINETTE JAKO HISTORICKÁ POSTAVA
Marie Antoinette Josefa Johanna Rakouská se narodila ve Vídni 2. listopadu 1755 jako dcera Marie Terezie a Františka Štěpána Lotrinského. Už od narození byla předurčena k tomu, aby se stala ženou francouzského Dauphina Ludvíka (později XVI.). Vyrůstala na okraji Vídně na rakouském dvoře v Schönbrunnu. Bylo jí dáno jen povrchní vzdělání zcela zaměřené na očekávanou roli francouzské královny. Ač byla velmi krásná, ve Francii se dočkala opovržení. Veřejností byla dokonce nazývána „rakouskou děvkou“. Uchýlila se proto do soukromí Malého Trianonu a vyhledávala zábavu, plesy a hazardní hry. Po osmi letech manželství porodila prvního potomka, v následujících šesti letech další tři. 14.července 1789 byla dobita Bastila. Později byla královská rodina uvězněna a Ludvík XVI. 21.ledna 1793 nakonec popraven. Jeho žena zemřela po trýznivém věznění devět měsíců poté. Zatímco za svého života byla Marie Antoinette považována za ztělesnění neřesti, od devatenáctého století je považována za mučednici.

MARIE ANTOINETTE – MUZIKÁL
Stejně jako v ostatních případech, také zde historické skutečnosti Michael Kunze doplnil fiktivním příběhem. Takový postup zvolil už u Elisabeth, když jí za milence přisoudil postavu Osudu/Smrti i v Mozartovi, kde hudebního genia pronásleduje „malý porcelánový Mozart“.
Tentokrát story vystavěl na fascinujícím příběhu dvou žen, které by mohly být sestrami – bohaté Marie Antoinetty a chudé Margrid Arnaud. Obě postavy se během celého děje neustále střetávají. Jedna z nich je královnou Francie a druhá dítětem revoluce. Po pádu Bastily se jejich role začínají dramaticky měnit… Jejich prvním setkáním začíná velké hudební drama o vině a odčinění, útisku a vzpouře, pomstě a lidskosti. Na historickém pozadí revolučních událostí se z dívky – žebráka stává vládkyně nad životem a smrtí. Závěr příběhu přes veškerou krutost nabízí moment pochopení – dvě ženy ve stínu gilotiny pochopily, co znamená slovo lidskost.

OBSAZENÍ HLAVNÍCH ROLÍ

Marie Antoinette: Roberta Valentini/Maricel
Margrid Arnaud: Sabrina Weckerlin/Marion Furtner
Cagliostro: Ethan Freeman/Marc Clear
Ludvík XVI: Tim Reichwein
Axel Fersen: Patrick Stanke
Herzog von Orléans: Thomas Christ
Agnés Duchamps: Maile Switzer
Kardinál: Hans Neblung

Premiéra v Theater Bremen 30.ledna 2009

Foto: Ingo Wagner /Marie Antoinette se svým duchovním otcem Michaelem Kunzem/