Už 20. listopadu se na Hudební scéně Městského divadla Brno uskuteční premiéra muzikálu Mary Poppins. Divadlo z Lidické třídy je teprve 6. divadlem světa, kterému se podařilo získat práva k uvádění. Současně jde vzhledem k náročné výpravě zatím o nejdražší titul v dosavadní šestileté historii Hudební scény.
Inscenaci režíruje Petr Gazdík, známý především jako herec (v tomto roce získal Cenu Thálie za ztvárnění Jeana Valjeana v Bídnících), který do titulní role obsadil populární Alenu Antalovou, Radku Coufalovou a Johanu Gazdíkovou. V představení se vystřídá celkem 80 herců a tanečníků, spoluúčinkuje osmnáctičlenný orchestr MdB. Za mimořádnou lze považovat již dnes efektní scénografii Petra Hlouška. Těšit se můžeme i na řadu kouzelnických triků a náročná taneční čísla v choreografii Lucie Holánkové. Víc už o nejpopulárnější světové muzikálové komedii současnosti Mary Poppins prozradí představitelka titulní role Alena Antalová a režisér inscenace Petr Gazdík.

Příliš zaneprázdnění rodiče, co nemají čas na své děti. To je v dnešní době přeci dost aktuální téma samo o sobě, že ano?

AA: To je fakt.
PG: Myslím, že je to aktuální téma stále a nejenom to! Mary Poppins přichází do světa dospělých, lidí, kteří už zapomněli na své sny, nápady, plány a uvěřili, že tím nejdůležitějším v životě je vydobýt si dobré postavení, moc a peníze. Už dávno zapomněli na to, jaké potěšení může být třeba obyčejné pouštění draka. Mary Poppins dokáže všechny přesvědčit, že zážitky, které prožíváme, jsou tím, co nás nejvíce spojuje i naplňuje…

Čím si získá téměř okamžitou přízeň dětí slavná Mary Poppins je víc než zřejmé, řekněte mi ale, co přitáhlo k téhle pohádkové postavě vás?

AA: Nezdá se mi, že by Mary byla typicky pohádkovou postavou. Samozřejmě; dokáže toho mnohem víc než my – obyčejní smrtelníci – protože je kouzelná. To ale není to nejcennější. Jistě, dětem to bude ohromně imponovat, ale myslím, že její hlavní předností je, že jim dokáže rozumět i když je “velká”. To na ní obdivuji i já a to je tím magnetem, který mě k ní přitáhl a přitahuje. Na inscenaci samotné mě pak láká to, že ji bude režírovat Petr Gazdík. Jsem na něj moc zvědavá, protože jako režiséra ho ještě neznám.
PG: Mary Poppins není pohádkovou bytostí v pravém slova smyslu. Já ji spíše přirovnávám k bytosti podobné např. Darrylu van Hornovi z Čarodějek z Eastwicku – ano, je magická či umí létat, ale přichází do reálného světa obyčejných lidí, do světa velmi podobného tomu našemu, aby tu vykonala nějaké „své“ poslání. Narozdíl od Darryla však nezištně! Nejvíce mě tedy poutá nikoliv „pohádkovost“, ale spíš úžasná poetika příběhu, který je navíc plný kouzel a humoru.

Kniha herečky a spisovatelky P. L. Traversové, podle které vznikl v roce 1964 slavný film, je patrně našim dětem známá. Odkud se ale vzalo divadelní zpracování? Dějová linie zůstává nejspíš stoprocentně zachována, v čem je ale onen muzikál na divadle jiný než film anebo román?

PG: Ano, příběh zůstává stále velmi podobný, i když při bližším ohledání mnoho odlišností najdeme. Když vznikl mj. nejslavnější a nejúspěšnější Disneyho film, byl muzikálový producent Cameron Mackintosh mladý chlapec a již tehdy zatoužil převést tento film do divadelní podoby. Podařilo se mu však získat práva až v roce 2000 a divadelní Mary Poppins spatřila světlo světa v Londýně roku 2004. Od té doby je tahle inscenace považována za nejúspěšnější světový muzikál současnosti, a to i přes to, že byl uveden premiérově pouze pětkrát – v těch největších muzikálových metropolích. Brněnská premiéra bude tedy teprve šestou v pořadí a bude prvním uvedením v centrální Evropě. Divadelní verze je mnohem více hudební, dynamičtější a rozhodně magičtější než film.

Fantazie, kouzla a čáry… Co všechno dokáže brněnská Mary Poppins na jevišti předvést?

AA: Jako Mary si třeba zalétám nad hlavami diváků…
PG: Mary Poppins dokáže vše, co si jen dokážeme představit a přát… Nechejte se překvapit!

Muzikál je o dětech. Kde jste hledali představitele dětských rolí? Co musí tihle malí herci na scéně zvládnout?

AA: Nejsem si jistá, že je zrovna o dětech. Spíš o nás dospělých. Ale máš pravdu, dvě děti tam mají velké role. Představitele Michala a Jane jsme hledali prostřednictvím náročných konkurzů. Děti musí zpívat, tančit, stepovat a musí být také výborní herci!
PG: Je to pravda, muzikál není jen o dětech. Děti jsou zde zprostředkovateli „čistého“ vidění světa; skrze je – a s pomocí Mary Poppins – dokážeme my, dospělí, spatřit podstatu světa. Řekl bych tedy, že příběh je hlavně o „dospělácích“!

Oba jste rodiči. Využili jste už někdy služeb hlídacích agentur? Anebo máte pro své děti nějakou svou Mary Poppins?

AA: Sama se snažím být jejich Mary Poppins (s úsměvem). Služeb takových agentur jsme zatím využít nemuseli.
PG: Jsem na tom stejně.

V čem bude nová inscenace pro brněnského diváka – malého či velkého – originální? Předpokládám, že ji uvidí i vaše děti. Proč je do divadla vezmete?

AA: Možná je trochu netradiční žánrově. Je málo takových představení, která nejsou typickou pohádkou a přitom jsou určená dětem. Naše děti ji určitě uvidí. Už teď se těším na to, jak budou vykulené a nadšené… Už abych je viděla sedět v hledišti. Musí to být přece pecka, mít maminku Mary Poppins, no ne?
PG: Vyrůstal jsem v divadle. To bylo pro mě vždy zdrojem úžasných vědomostí a neuvěřitelných zážitků. A tohle bych přál prožít i svým dětem! Věřím, že „naše“ Mary Poppins pohladí divákům malým i velkým jejich duši.

Foto: Městské divadlo Brno