Jedna noc na Karlštejně v nastudování Divadla Pikl odstartovala v roce 2007 muzikálovou éru Divadelního léta v Hluboké nad Vltavou. Éru více než úspěšnou, která nabídla divákům na nádvoří zámku Hluboká už tři velké tituly ze skladatelské dílny hitmakera Zdeňka Bartáka – v letech 2007, 2008 a 2011 zmíněnou Jednu noc na Karlštejně, v letech 2009, 2010 a 2011 světový muzikál Romeo a Julie a v posledních dvou sezonách původní hudební komedii Casanova, která byla napsána k životnímu jubileu producenta a herce Zdeňka Pikla a na Hluboké zazněla v červenci 2012 ve světové premiéře. Letos se produkce rozhodla vrátit na četná přání diváků na scénu hned dva ze zmíněných muzikálů – v červenci Jednu noc na Karlštejně a v srpnu Romea a Julii. Tah to byl nesmírně chytrý, o karlštejnský příběh je stále obrovský zájem, byť už ho v uplynulých ročnících prázdninových produkcí zhlédlo na 15 tisíc diváků. I letos byla všechna představení brzo po spuštění prodeje vyprodána, takže se producent Zdeněk Pikl rozhodl ještě jednu reprízu přidat, a to v úterý 29. července. Zároveň se patrně bude jednat o derniéru oblíbeného muzikálu na delší dobu.

Český muzikál autorské dvojice Zdeněk Barták – Petr Markov v hudebním aranžmá Daniela Bartáka je roztomilou hříčkou napsanou podle známé hry Noc na Karlštejně Jaroslava Vrchlického o císaři Karlu IV. a jeho novém hradě Karlštejně, na kterém podle staré legendy nesměly přenocovat ženy. Proto, když se na hradě objeví nečekaně nejen samotný král s družinou, ale také dva nepříliš zvaní hosté (cyperský král Petr a bavorský vévoda Štěpán) a k tomu všemu hned dvě ženy v přestrojení, je na pořádný malér i dobrou zábavu zaděláno. Jednou z maskovaných žen je samotná císařova choť Eliška Pomořanská, která porušila příkaz v touze milovaného manžela alespoň zahlédnout, druhou pak neteř purkrabího Alena, jež se vsadila s otcem, že dokáže strávit noc na Karlštejně. A tak zatímco Aleny snoubec Pešek z přítomnosti své dívky strachy šílí, arcibiskup Arnošt z Pardubic pomáhá královně proniknout ke králi a zároveň jí chrání před všudypřítomnými pohledy slídivého cyperského krále i intrikánského vévody bavorského.

Zdeněk Barták pro nové pojetí známého příběhu napsal téměř tři desítky hudebních čísel, které do moderního hávu “oblékl” Daniel Barták. Krásné romantické písně střídají rockovější sbory zbrojnošů i humorné kuplety. Řadu dobře zapamatovatelných melodií si posluchači broukají ještě dlouho po návštěvě představení, takže je dobře, že si mohou tradičně odnést i záznam písní z muzikálu na CD. Pro letošní sérii repríz Jednu noc na Karlštejně přerežíroval David Cody, který do původního hereckého ansámblu včlenil řadu herců a zpěváků zvučných jmen – Michaelu Noskovou, Zuzanu Benešovou, Oldřicha Smysla, Jaromíra Adamce či Elišku Ochmanovou. Velmi pozitivně lze hodnotit také choreografické zpracování Petry Parvoničové, která dílu vdechla nový temperament, scelila velké sborové scény a dodala inscenaci skvělý náboj, nadšení i větší taneční profesionalitu.

Krále Karla IV. hraje a zpívá Oldřich Smysl, muzikálový herec známý z mnoha inscenací Městského divadla Brno i z pražských produkcí. Postavu oblíbeného císaře, jenž stojí za celou řadou objevných projektů české historie, opatřil důstojným zjevem i hlasem příjemné barytonové barvy. Elišku Pomořanskou ztvárňuje ostřílená muzikálová hvězda Michaela Nosková (alternuje Zuzana Benešová), které postavě vtiskla potřebnou vřelost, cit i odhodlání. Noskové výrazný a intonačně čistý soprán se krásně nesl areálem celého zámku. K zajímavostem patří, že tato role bývá vždy obsazována pohlednou křehkou dívkou, zatímco podle historických pramenů byla poslední choť Karla IV. ženou silnější a urostlé postavy – snad i proto dokázala ohýbat meče. Štěpána – úskočného vévodu bavorského – zahrál s nadhledem a humorem Zdeněk Pikl, který potěšil i solidně odzpívaným kupletem “Intriky jsou moje gusto”, neméně zdařile mu sekundoval Luděk Šindelář coby cyperský král Petr. V sympaticky energickou a pěvecky výraznou Alenu se proměnila Eliška Ochmanová, jejího milého Peška s nehranou bezprostředností odehrál Ladislav Korbel. Důstojnou
šarži spravedlivého duchovního se smyslem pro dobro i úklady světské lásky dodržel pěvec Petr Matuszek v postavě arcibiskupa Arnošta z Pardubic. V připsané úloze Šaška “Rolničky” vše slovem i pohybem glosuje Petra Karvánková. Hrdinou večera se pak stal v úloze Ješka z Wartenberka populární jihočeský kabaretiér Eduard Váňa, který pohotově zaskočil za Jaromíra Adamce, jenž se odpoledne zranil při nehodě na motocyklu. Váňa se ke své roli vrátil po třech letech a bez jediné zkoušky zvládl nealternovanou postavu naprosto brilantně. Klobouk dolů, pokud tušíme, že se o svém záskoku dozvěděl zhruba pět hodin před začátkem představení!

Inscenace Jedné noci na Karlštejně je představením nesmírně milým, které svojí pohádkovou atmosférou i decentním humorem pohladí po duši diváky všech věkových kategorií. V době agresivity, prospěchářství a všudypřítomných vulgarizmů nabízí publiku možnost příjemně se zasnít a strávit letní večer se známým příběhem, pěknou muzikou a v okouzlujícím prostředí.

JEDNA NOC NA KARLŠTEJNĚ

Hudba: Zdeněk Barták
Libreto a texty písní: Petr Markov
Hudební aranžmá a nahrávka: Daniel Barták
Producent: Zdeněk Pikl

Režie: David Cody
Choreografie: Petra Parvoničová
Kostýmy: Zuzana Rubešová a Mirela Tůmová
Scéna: Miloslav Kocmich
Hudební nastudování: Martin Peschík

V hlavních rolích (obsazení 20. července 2014):

Karel IV. – císař římský a král český: Oldřich Smysl
Eliška Pomořanská – jeho choť: Michaela Nosková
Arnošt z Pardubic – arcibiskup pražský: Petr Matuszek
Štěpán – vévoda bavorský: Zdeněk Pikl
Petr – král cyperský a jeruzalémský: Luděk Šindelář
Ješek z Wartenberka – purkrabí: Eduard Váňa
Alena – jeho neteř: Eliška Ochmanová
Pešek – císařův číšník: Ladislav Korbel
Šašek – králův blázen: Petra Karvánková

Foto: Vítězslav Sladký