Nedělní dopoledne nebývá právě nejoblíbenější dobou k návštěvě divadla. V Plzni se však stala právě nedělní matiné dobrou tradicí, kdy se umělci setkávají v intimnějším prostoru nádherného foyeru Velkého divadla se svými posluchači. Tentokrát mezi diváky zavítali Jan Ježek se Stanislavou Topinkovou – Fořtovou. Oba umělci velkou část své kariéry spojili s plzeňskou operetou, ale byli rovněž v angažmá Hudebního divadla Karlín. Jan Ježek posléze působil na volné noze, v Národním divadle v Praze, Státní opeře, znovu v Plzni coby šéf operetního souboru a nyní opět pracuje ve svobodném povolání a vystupuje v celé řadě významných produkcí. Stáňa Fořtová byla v Plzni v angažmá poprvé v letech 1982-88, pak rovněž odešla do pražského HDK a po svém návratu v Plzni hraje stěžejní muzikálové role od roku 1994 až do současnosti.

Setkání s Thálií – tak se jmenovalo ono nedělní matiné a symbolizovalo nejen známý fakt, že oba vystupující jsou nositeli prestižní divadelní ceny, ale hlavně, že oběma patronka všech divadelních řemeslníků nadělila talentu opravdu požehnaně. Ne vždy se podaří foyer Velkého divadla v Plzni dopoledne vyprodat, ale tentokrát naopak před pokladnou zůstala početná skupinka diváků, na které se již vstupenky nedostaly. Ty šťastnější, z nichž někteří přijeli i z Prahy, Sokolova a dalších míst, pak čekala hodinka nejznámějších světových muzikálových melodií v brilantní interpretaci obou zpěváků. Program otevřel dramaturg opery Divadla J.K. Tyla v Plzni Zbyněk Brabec, který uvedl hosty a zároveň diváky ujistil, že se s oblíbenými operními pěvci a dalšími umělci budou setkávat ve foyeru divadla i v příští sezoně. Následně už program patřil vábivému světu muzikálu. V úvodu přednesla Stáňa Fořtová ústřední hit z Hello Dolly!, jíž před léty v Plzni nastudovala, následovaly skvěle interpretované árie a duety z muzikálů West Side Story, Muž z kraje La Mancha, Kabaret, My Fair Lady, Fantoma Opery, Funny Girl či Kiss me, Kate. Oba umělci znovu a znovu prokazovali, že patří k české muzikálové špičce a diváci si užívali jejich hutných hlasů v živé interpretaci bez mikrofonů, což není při běžném představení a doprovodu velkého orchestru možné. K vrcholům představení jistě patřila Janem Ježkem skvěle odzpívaná píseň You’ll never walk alone (Kdo vzlétá, nejde sám) z muzikálu Carousel, která je jakousi neoficiální fotbalovou hymnou a v divadelním originále ji zpívá ženská představitelka Nettie. A samozřejmě vzpomínka na slavné Bídníky – vždyť Jan Ježek patří k nejlegendárnějším představitelům Jeana Valjeana, zatímco Stáňa Fořtová jako swing alternovala v české premiéře na Vinohradech v roce 1992 Helenu Vondráčkovou v úloze Fantiny. Velmi náročný „Otče náš“ i „Knížka snů“ sklidily zasloužený aplaus.

Třetím aktérem vydařeného dopoledne byl profesor pražské Konzervatoře, klavírista, aranžér a hudební skladatel Jiří Pazour. Ten se blýskl dvěma samostatnými improvizacemi na hudební téma z muzikálů Frederica Loeweho a George Gershwina. Po zbytek koncertu byl oběma zpěvákům zejména citlivým a rytmicky doslova vzorným doprovázečem. Oficiálně koncert končil temperamentním duetem z Divotvorného hrnce „S čertem si hrát“, ale diváci si vynutili přídavek, kterým se stal světoznámý hit z Miss Saigon „Ten ďábel saxofon“ (The Last Night Of The World), jenž kdysi s úspěchem nazpíval i Karel Gott s Helenou Vondráčkovou.

Po koncertu Jan Ježek odjížděl do Prahy, aby se připravil na večerní představení Hoffmanových povídek v Národním divadle. Je až neuvěřitelné, s jakou lehkostí se v žánrech opery, operety i muzikálu na špičkové úrovni pohybuje. Společně se Stanislavou Topinkovou – Fořtovou opět prokázali, že muzikálový žánr se i v Plzni těší stále větší a větší oblibě.

Foto: Pavel Křivánek

Další informace o inscenacích DJKT Plzeň a kontakt na prodejce vstupenek naleznete zde:
DJKT Plzeň
Předprodej vstupenek DJKT Plzeň