Autor Jiří Jelínek je z Hradce, hraje v Huse na provázku (často pod Morávkovým režijním vedením), má své vlastní divadélko DNO, píše, moderuje, zpívá i kreslí. Nejvíc se mi líbí, že v rozhovoru pro server Scéna.cz bylo napsáno v úvodu: Jiří Jelínek (čin.) On je to v pravdě vtipný a optimistický člověk – muž činu. Dokázal to i svou poslední inscenací, na níž se podílí jako autor i režisér.

Hra Jak dostat maminku do polepšovny je nádhernou nadsázkou, kterou pochopí všichni a rychle (byl jsem na premiéře s testovacím vzorkem vnoučat: Miška 6 let, Samko 9 let a Katka 12 let). Maminka v novém “minimuzikálku” se stará o pět kluků, zastydlých puberťáků, z kterých jedna je navíc holka. A máma vymýšlí šílené hry, děti jakože před těmi hrami unikají, i když vlastně netrpělivě čekají, jak se ty maminčiny nápady budou vyvíjet – protože u maminky člověk nikdy neví, jakého překvapení se může nadát.

Hodnota celé hříčky je právě v té kouzelné nápaditosti, uvolnění stavidel fantazie, neopakovatelných překvapení (například, když se z automatické pračky stane žralok, který žere děti). Komika, klauniáda, radost z radosti. V žádném Harry Potterovi, v žádné disneyovce se něco takového nepodaří. Protože tedy je kouzlo v jednoduchosti, ne v složitých a rafinovaných tricích. Tady jde překvapení jaksi samo ze sebe, z podstaty srandování. A příběh nepostrádá ani výchovný charakter. Tedy, vychovávat by měli rodiče, kteří jsou tak zavaleni civilizační kauzalitou, že si už neumí hrát s nonsensem, s absurditou, kterou děti jsou schopné okamžitě rozeznat. Bohužel, dada již není v módě. Všichni jsme příliš rozumní dospělí a to často požadujeme i od dětí… (aby se potom jednou probudily v dospělosti do každodenních politických absurdit.) Ach, jak uvolněně jsem se se svými vnoučaty smál…

Herecká pětka kluků: Jana Kalvodová, Jiří Kniha, Petr Jarčevský, Lukáš Daňhel a Tomáš Rohleder jsou mamkou, Danou Růžičkovou, „šikanování“ a jejich herecké kreace na pomezí charakterní komiky a klaunovských typů, rozesmávají diváky v překvapivých sériích. No, a k tomu je nutno připočíst hudbu – vždyť tuto recenzi píši do magazínu o muzikálech. Tu zkomponoval Zdeněk Král. A pětice „kluků“ hraje na scéně na kytaru, baskytaru, harmoniku a bicí…. plus jeden „jenom“ zpívající. A do toho samozřejmě zpívají všichni ostatní. Hudba se z jeviště line hodně často a nádherně rozvíjí příběh.

Scénu, vtipně řešený obrovský stůl, a kostýmy, mírně podtrhující ono herecké klaunovství „spáchala“ Barbora Čechová a dramaturgicky se na tomto původním díle podepsala Dora Viceníková.

Hudební komedie pro děti a jejich rodiče “Jak dostat maminku do polepšovny”, hrají hlavní aktéři v brněnské Redutě (scéna Národního divadla Brno) jednu hodinu bez přestávky. To je přesně čas, kdy vydrží i menší děti „ve varu“ a čas uběhne tak rychle, že i mé nejmladší vnučce se představení zdálo hrozně krátké. A přesně tak by to mělo být.

Foto: Jana Hallová, NDB