Chyť mě

Hned pět muzikálů uvede Městské divadlo Brno v příští divadelní sezoně 2017/18. Půjde o Horečku sobotní noci, Ženy na pokraji nervového zhroucení, Chyť mě, když to dokážeš, Představ si to či legendární Grand Hotel.

Marc Shaiman, Scott Wittman, Terrence McNally: CHYŤ MĚ, KDYŽ TO DOKÁŽEŠ

Frank William Abagnale junior se narodil 27. dubna v roce 1948 v New Yorku jako jedno ze čtyř dětí. V patnácti letech podvedl svého otce, když si na jeho půjčenou kreditní kartu, která měla sloužit pouze ke koupi benzínu, nakoupil pneumatiky, baterie a jiné předměty související s automobilem, které následně prodával za hotovost. I když Franka Abagnalea staršího stál synův podvod téměř tři a půl tisíce dolarů, začal syn záhy podvádět ve velkém. S osobními šeky, založil si spoustu nekrytých účtů u mnoha bank, k čemuž si vytvářel i nové, falešné identity… Tak začala jeho dráha úspěšného podvodníka a padělatele, který se dokázal vydávat i za pilota, právníka a lékaře. Dříve než dovršil jednadvacet let, se mu dvakrát podařilo utéct z policejní vazby, aby následně strávil pět let ve vězení a potom se stal spolupracovníkem federální vlády. V současné době pracuje jako konzultant FBI a řídí finančně poradenskou společnost. Že je vám tento příběh povědomý? Není divu. V roce 2002 natočil Steven Spielberg úspěšný film s Leonardem DiCapriem a Tomem Hanksem v hlavních rolích, který vznikl podle příběhu skutečného Franka Abagnalea. V roce 2009 autorská trojice Marc Shaiman (hudba a písňové texty), Scott Wittman (písňové texty) a Terrence McNally (libreto) podle tohoto filmu uvedla v Seattlu stejnojmenný muzikál, který byl o dva roky později s úspěchem uveden i na Broadwayi, kde zaznamenal více než dvě stě repríz a byl nominován na několik prestižních Cen Tony, včetně té za nejlepší muzikál. Příběh, který mísí detektivku s humorem, se odehrává v polovině šedesátých let a přináší na divadelní prkna jak napětí, tak nadsázku a legraci a především sympatického, sic ne příliš mravně dokonalého hlavního hrdinu a jeho vytrvalého soka v postavě agenta FBI Carla Hanrattyho, který si k mladému recidivistovi vytvoří blízký vztah. To vše zabaleno do velkolepé muzikálové show s příjemným retro nádechem, v dobově výrazném a neopakovatelném hudebním hávu zazní v režii Petra Gazdíka v evropské premiéře.

Režie: Petr Gazdík

Evropská premiéra: 21. října 2017 na Hudební scéně

 

Jeffrey Lane, David Yazbek, Pedro Almodóvar: ŽENY NA POKRAJI NERVOVÉHO ZHROUCENÍ

Hudební skladatel David Yazbek, jehož veleúspěšný muzikál Donaha! obletěl celý svět, volí s oblibou za předlohy svých muzikálů špičkové filmové komedie. Tentokrát sáhl spolu s libretistou Jeffrey Lanem po proslulé, rozkošně ztřeštěné komedii věhlasného španělského režiséra Pedra Almodóvara z roku 1987 s předlouhým názvem Ženy na pokraji nervového zhroucení (broadwayská premiéra muzikálové verze se odehrála v roce 2010, v loňském roce ve výrazně upravené verzi dobyla i londýnský West End). V ulicích Madridu konce 80. let, města pulzujícího životem, překotným rozvojem, uměním i vášněmi, se odehrává příběh dabingové herečky Pepy a jejích přítelkyň a známých. Právě v den, kdy se postupně ukazuje, že je opravdu těhotná, ji její milenec Iván náhle opouští. Než se s ním stačí spojit, aby jí svůj nepochopitelný čin vysvětlil, setká se s jeho bývalou ženou Lucíou, právě propuštěnou po dvaceti letech z nervového sanatoria, i jeho synem a jeho snoubenkou. Její nejbližší přítelkyně modelka Candela volá o pomoc – právě zjistila, že její nový milenec Malik je hledaný šíitský terorista… Lucía se s feministickou advokátkou Paulínou připravuje k soudu, u něhož se má Iván zodpovídat za to, že ji před dvaceti lety opustil. A Pepa s pomocí dobrosrdečného taxikáře hledá dál po celém Madridu řešení všech těchto náhle nastalých problémů… Děj komorního muzikálu kombinuje prvky feydeauovské frašky s hispánskou citovostí i temperamentem, projevujícím se i ve strhující jazz-rockové hudbě inspirované španělskými žánry a rytmy, např. flamencem.

Režie: Stanislav Slovák

Premiéry: 16. a 31. prosince 2017 na Činoherní scéně

 

Bee Gees, Nik Kohn: HOREČKA SOBOTNÍ NOCI

Britská hudební skupina Bee Gees se od poloviny 60. let pohybovala na vrcholu hudebních žebříčků. Na konci 70. let s velkým disco boomem zaznamenala obrovský úspěch a v roce 1978 získala Grammy za hudbu k filmu Saturday Night Fever. Hudební romantický film režiséra Johna Badhama byl teprve druhým snímkem, v němž se v hlavní roli objevil John Travolta, a odstartoval tak jeho hvězdnou kariéru. Travolta zde v květované košili, obtažených zvonových kalhotách a botách s vysokými podpatky v roli bravurního tanečníka Tonyho rozpoutal obrovskou vlnu zájmu o disco a stal se idolem milionů lidí po celém světě. Také divadelní verze vypráví příběh brooklynského mladíka Tonyho Manera, jehož jediným zájmem je trávit víkendy na místní diskotéce, což mu dovoluje zapomenout na všední ubíjející život. Jevištní adaptace filmového hitu měla světovou premiéru 5. května roku 1998 v londýnském Palladium Theater a hrála se zde přes dva roky. Následovalo broadwayské uvedení s více než pěti stovkami repríz a poté se rozpoutala celosvětová „horečka Horečky“. Od roku 2000 byl muzikál hrán v Argentině, Holandsku, Mexiku, Koreji, Španělsku, v roce 2004 proběhl i londýnský revival.  Česká premiéra se konala v roce 2014 v pražském Divadle Kalich.

Režie: Stanislav Moša

Premiéra: 20. ledna 2018 na Hudební scéně

Horečka

 

Shuki Levy, David Goldsmith, Glenn Berenbeim: PŘEDSTAV SI TO

Masada je starověká pevnost na vrcholu izolovaného skalního útesu na východním okraji Judské pouště, asi 3 km západně od jižního konce Mrtvého moře. Pevnost byla postavena Herodem Velikým v 1. století př. n. l. a během první židovské války se stala posledním místem odporu židovských povstalců proti nadvládě Římanů. Židovský lid uvnitř pevnosti se tehdy rozhodl, že je lepší zemřít rukou svých bližních než se podrobit utlačovatelům, a spáchal v podstatě hromadnou sebevraždu. Tato událost z dějin vlastního národa dlouho lákala izraelského skladatele Shuki Levyho. Svůj sen si splnil, napsal hudbu k příběhu, který zpracoval spisovatel Glenn Berenbeim, a vytvořili tak spolu s Davidem Goldsmithem, jež napsal písňové texty, specifické dílo hudebního divadla, které pracuje s principem divadla na divadle. Muzikál zobrazuje dvě roviny. Daniel Warshowsky přesvědčí svou rodinu a přátele, aby s ním historický příběh o dobývání Masady zahráli jako divadelní představení, muzikál. Mnohým se zdá nevhodné, aby se o takovém tématu tančilo a zpívalo, ale Daniel je nakonec získá na svou stranu. To celé se ke všemu odehrává během druhé světové války ve Varšavském ghettu, v roce 1942, kdy vrcholí nacistické zlo a mnoho rodinných příslušníků a přátel je odváženo neblaze známými vlaky do koncentračních táborů. Daniel věří, že paralela mezi historickým příběhem a současnou situací pomůže obyvatelům Varšavy bránit se nacistům. Divadlo podle něj nabízí způsob, jak uniknout z hrozné reality ghetta, v němž všichni žijí. Niterný příběh zpracovávající téma holokaustu, které nesmí být zapomenuto, byl nejprve na zkoušku uveden v roce 2007 v Plymouthu a následně proběhla jeho premiéra 19. listopadu v roce 2008 v New London Theatre na West Endu. I přes počáteční nadšené recenze byl muzikál po necelém dvouměsíčním hraní stažen, neboť proti němu začali brojit kritici, kteří jej ani neviděli a obviňovali jej ze zlehčování závažného tématu. Zásadní kvalitou díla je jeho apelativní, neobvykle hluboce jímavé poselství.

Režie: Petr Gazdík

Česká premiéra: 10. března 2018 na Hudební scéně

 

Luther David, Robert Wright, George Forrest, Maury Yeston: GRAND HOTEL

Svět luxusního berlínského hotelu roku 1928 spoluvytváří zvláštní společnost. Stárnoucí primabalerína, která je na svém posledním turné, panicky se bojí neúspěchu u publika a nečekaně se zamiluje do mladšího muže. Krásný, leč osamělý baron, který zoufale oddaluje osobní bankrot. Těžce nemocný židovský účetní, který touží strávit poslední dny života v luxusu. Pohledná sekretářka snící o kariéře v Hollywoodu. Nevyspalý recepční, netrpělivě očekávající narození syna. A skeptický lékař s těžkým zraněním z první světové války, který všechno to hemžení s vypravěčským nadhledem pozoruje. Už ve 30. letech vznikl z románu Vicki Baumové Lidé z hotelu oscarový film. Hotel jako obraz světa, ve kterém se prolíná láska a beznaděj, zrození i smrt, smích i slzy. Hotel jako místo, kde se protínají lidské osudy, kde cizí lidé vedle sebe žijí své radosti a smutky, se tak stává působivou metaforou našeho pobývání na tomto světě. A to vše doplněno skvostnými retro melodiemi, vtahujícími do světa Berlína 20. let. Dílo čtveřice autorů (Maury Yeston je již divákům známý jako autor hudby k muzikálu TITANIC)  je jedním z vrcholů broadwayského muzikálu 80. let. Grand Hotel se na Broadwayi hrál každodenně téměř tři roky, překročil magickou hranici 1000 repríz a byl nominován hned na dvanáct prestižních Cen Tony, z nichž pět získal.

Režie: Stanislav Slovák

Česká premiéra: 28. dubna 2018 na Činoherní scéně

Kromě zmíněných muzikálů se diváci v MdB mohou těšit i na čtyři brilantní činohry: Hana Burešová zde hned na začátku sezony nastuduje komedii Dotkni se vesmíru a pokračuj, Alžběta Burianová zrežíruje tragikomedii Žena z dřívějška, Mikoláš Tyc slavné Čarodějky ze Salemu  a Stanislav Moša legendárního Molièrova Lakomce v hlavní roli s Bolkem Polívkou.

Grand hotel

Ilustrační foto: Zahraniční loga muzikálů (repro redakce)