Jižní Korea se dlouhodobě snaží zaujmout pozici třetího světového muzikálového centra po newyorské Broadwayi a londýnském West Endu. V rámci tohoto úsilí je ve čtvrtém největším jihokorejském městě Daegu každoročně pořádán mezinárodní muzikálový festival DIMF – Deagu International Musical Festival, jediný svého druhu nejen v Koreji, ale v celé Asii. Také na přelomu letošního června a července se během třítýdenní soutěžní přehlídky štědře finančně podporované z městského i státního rozpočtu a také soukromých zdrojů divákům představily téměř dvě desítky převážně nových, původních muzikálových titulů v celkem pěti programových sekcích (mezinárodní, tvůrčí, zvláštní, studentská, fringe).

Již v minulosti se festivalu několikrát zúčastnili zástupci z České republiky a Slovenska – před dvěma lety například muzikál Casanova Zdeňka Bartáka a Petra Markova nebo v loňském roce slovenská Mata Hari Ľubomíra Horňáka a Martina Kákoše. Na letošní již 9. ročník pozvali organizátoři festivalu ostravské Národní divadlo moravskoslezské s původním českým titulem Fantom Londýna. Muzikál Radima Smetany, Michaela Prostějovského, Lumíra Olšovského a Pavla Bára vznikl přímo na objednávku vedení ostravské scény, kde měl také v květnu 2013 svoji premiéru a od té doby se těší neutuchajícímu diváckému zájmu. Na jaře letošního roku byl muzikál pod názvem Přízrak Londýna uveden také v pražském Divadle Hybernia. Ostravského Fantoma Londýna zhlédlo v jihokorejském Daegu více než šest tisíc diváků během pěti prakticky vyprodaných představení na jevišti jednoho z nejnovějších místních divadel Suseong Artpia.

Fantom Londýna se vrací k mysteriózní postavě Jacka Rozparovače, jehož skutečná identita je dodnes zahalena tajemstvím. Během desítek let se zrodila řada pověstí a legend, na jejichž základě vznikly úspěšné romány, filmy i divadelní hry. Autory původního českého muzikálu nikdy neobjasněné řádění sériového vraha za časů viktoriánského Londýna konce 19. století inspirovalo k vytvoření tajuplného krimi-muzikálu, v němž se na pozadí brutálních vražd a atmosféry strachu odehrává i nezbytný příběh lásky a také bujarého veselí Londýňanů, oslavujících 50. výročí vlády královny Viktorie. Tajemným vrahem však může být každý z nich.

V tvrdé konkurenci mezinárodní sekce festivalu se dále představil klasický muzikál Sweet Charity (Německo), rock´n´rollová sci-fi Return to the Forbidden Planet (Velká Británie), historické melodrama Flower Shoes (Jižní Korea) a romantický Non Reading Club (Taiwan). Na závěrečném galavečeru festivalu DIMF v Daegu Opera House, spojeném s udílením výročních cen, získal Fantom Londýna hlavní cenu „Grand Prize“. Zlatou sošku z rukou ministra kultury, sportu a turistiky Korejské republiky Jongdeoka Kima převzali šéf souboru opereta/muzikál NDM Patrick Fridrichovský a spoluautoři libreta Pavel Bár a Lumír Olšovský, který je zároveň režisérem inscenace. Do České republiky putují také další dvě ceny za herectví. Lukáš Adam obdržel za své ztvárnění postavy Henryho cenu za nejlepší mužský herecký výkon v hlavní roli, Janu Musilovou v roli Matky porota ocenila za nejlepší ženský herecký výkon v roli vedlejší. Dalším úspěchem českého muzikálu v rámci prestižního korejského festivalu je také nominace Martiny Šnytové v hlavní ženské kategorii za její výkon v roli Evelyn. V závěru galavečera, živě přenášeného korejskou veřejnoprávní televizí KBS, zazněla také finálová skladba muzikálu v podání ostravských interpretů. Trojnásobné vítězství Fantoma Londýna v tvrdé konkurenci více než desítky muzikálových inscenací jak z Jižní Koreje, tak dalších asijských a evropských zemí je tedy nebývalým a zcela ojedinělým úspěchem českého muzikálu ve světě.

/bar/

Foto: Musical media