Už zítra zazní v premiéře v Komorním divadle v Plzni muzikálový superhit Andrew Lloyda Webbera a Tima Rice EVITA v překladu Michaela Prostějovského a v režii šéfa muzikálového souboru Romana Meluzína. V titulní roli se bude střídat vycházející hvězda domácího souboru Soňa Borková se sólistkou Městského divadla Brno Ivanou Skálovou, v argentinského vůdce Juana Peróna si zahraje David Uličník (Roman Krebs tuto úlohu nastuduje jako studijní úkol) a v charismatického průvodce dějem a pomyslného Evitina rivala Che se promění Roman Říčař (studijně na roli pracuje Jan Kaštovský).

Plzeňský muzikálový soubor se již úspěšně vyrovnal s celou řadou stěžejních titulů, jako je Kabaret, Muž z kraje La Mancha, Chicago, Řek Zorba, Carousel či Monty Python’s Spamalot. S žánrem celozpívané rockové opery ovšem Plzeňané změří své síly poprvé. „Rozhodnutí uvést Evitu na jevišti plzeňského divadla je v rámci uměleckého vývoje a dramaturgie našeho souboru převratným krokem,“ říká šéf souboru a režisér chystané inscenace Roman Meluzín. „Je to něco, s čím se divák v Plzni dosud nesetkal a s čím své síly tento soubor dosud nezměřil. Současný kredit našeho souboru nás však k tomuto kroku vyzývá a zavazuje,“ dodává Meluzín.
Mnozí příběh považují za moderní verzi pohádkové Popelky, ale režisér Roman Meluzín se s tímto názorem neztotožňuje: „Já Evitu vnímám zejména jako silný příběh o nesmírně cílevědomé mladé ženě, která si z dětství nese určité stigma bastarda. Nejen těm, kteří na ni plivali, ale celému světu chce dokázat, že patří na výsluní společnosti, na samý vrchol. Naše Evita nebude pohádkou, ale hrou o lidských slabostech, slibech i zradách a touze po moci,“ vysvětluje režisér připravované inscenace.

Více vám už prozradí obě plzeňské Evity Soňa Borková a Ivana Skálová, které jsme požádali o rozhovor:

Titulní role z muzikálu Evita patří ke snům mnoha hereček a zpěvaček. V minulosti ji zpívaly takové hvězdy, jako Elaine Paige, Patti LuPone nebo Elena Roger, ve filmu pak slavná Madonna. Jaký byl váš pocit, když vás režisér Roman Meluzín s touto nabídkou oslovil?

S.B.: Vedle role Velmy Kellyové v muzikálu Chicago to byla druhá role v mém životě, kterou jsem si moc přála zahrát. Když jsem obstála u konkurzu na Evitu, měla jsem velkou radost.

I.S.: Zůstala jsem v němém úžasu. Naštěstí první rozhovor probíhal po telefonu, takže se pan Meluzín nemusel dívat na mou spadlou čelist. Mým brněnským nastudováním Evity se mi již ve třiadvaceti letech splnil můj herecký sen. O tom, že se mi této pocty dostane dvakrát, se mi ani nesnilo. Avšak musela jsem projít konkurzem, na základě kterého jsme se pak domluvili na vzájemné spolupráci.

Je podle vás Evita spíš politickým muzikálem nebo popelkovským příběhem?

S.B.: Jakmile jsem začala pronikat do příběhu Evy Peron, zjistila jsem, že o popelkovském tématu ve skutečnosti nemůže být řeč. Evita se po seznámení s Peronem vrhla do spousty práce, ať už se jednalo o charitativní činnost, politickou reprezentaci a nakonec i psychickou podporu pro samotného Perona. Podle mého názoru se jednalo o tvrdou řeholi, boj s nepřejícnými aristokraty o místo v životě, vždyť proto také následovalo to vyčerpání a nemoc, které nakonec podlehla. Nevím, jak si žila Popelka s princem po jejich svatbě, ale takhle si její příběh rozhodně nepředstavuji.

I.S.: Nic není černé a bílé. Vnímám Evitu jako politický muzikál s popelkovským příběhem. Velice však záleží na režijní koncepci, která určí, ke které z variant se dílo více přiblíží.

Jak se vám zpívá hudba Andrew Lloyda Webbera? Evitě sice přísluší ústřední notoricky známý hit Don´t Cry For Me Argentina, ale chytlavých písní není v díle až tolik, hodně míst vyplňují rytmicky náročné recitativy…

S.B.: Právě harmonicky a rytmicky náročné recitativy dodávají tomuto dílu hloubku, je zde stále co objevovat. Jedná se o opravdu nádhernou hudbu, jejíž zvuk mě fascinuje, forma celozpívaného muzikálu mi vyhovuje. Evita je v konkurenci známých muzikálů hudebně hodně náročná, takže vyžaduje mimořádné nasazení jak ze strany umělců, ale zároveň i od publika.

I.S.: Hudba tohoto muzikálu je pěvecky, intonačně i rytmicky velice náročná. I po dvou letech, kdy jsem tuto roli nastudovala na své domovské scéně Městského divadla Brno, mám stále co zlepšovat. Nemluvě o drobných nuancích, které se v plzeňském nastudování objevují oproti brněnskému. Zkrátka musím být neustále ve střehu.

Viděla jste filmové zpracování s Madonnou a Antoniem Banderasem v hlavních rolích? Jak se vám film líbil?

S.B.: S filmem Evita jsem se poprvé setkala na gymnáziu v hodinách hudební výchovy, kde nám paní profesorka tento film pouštěla a vyprávěla o příběhu Evy Peron. Onou profesorkou byla moje maminka, takže si dokážete představit, že jsem o životě Evity musela vědět maximum. Od té doby jsem se k filmu několikrát vrátila, z čehož vyplývá, že mě samozřejmě už tenkrát zaujal, a to zejména po hudební stránce. Mnohdy si neuvědomujeme, že příběh Evy Duarte se odehrává v době, kdy v Evropě probíhala druhá světová válka a krátce po ní. Je otázka, nakolik má člověk toto dílo vnímat i v souvislosti s těmito politickými reáliemi.

I.S.: Film jsem viděla již před delší dobu. Řekla bych, že oproti jevištnímu zpracování je film více romantický. Stává se oním popelkovským příběhem. Ale jsem za něj ráda už kvůli dobrému znázornění argentinského prostředí, kultury a atmosféry té doby.

Evita byla velmi ambiciózní ženou, navíc také původně herečkou. Jste jí v něčem podobná?

S.B.: Rozhodně nemám ambice stát se první dámou v zemi… Myslím ale, že soucit se sociálně slabšími je vlastní většině žen. Ne každá z nich se však takto tvrdě, nekompromisně a bez ohrožení odhodlá jít za svým přesvědčením, jako Evita.

I.S.: Myslím, že máme společnou cílevědomost. Ale rozhodně ne způsob, jak svých cílů dosáhnout. Nejsem typ člověka, který dokáže jít „přes mrtvoly“. Dovedu oproti Evě slevit ze svých nároků a také přiznat prohru.

Plzeňský muzikálový soubor poprvé změří své síly s žánrem světové rockové opery. Jak probíhají přípravy a jaká je atmosféra na zkouškách?

S.B.: Nejen představitelé hlavních rolí, ale celý soubor vycítil, že má co dočinění s velkým dílem. Od toho se odvíjí určitý respekt a koncentrovanost. Samozřejmě, že každá inscenace si žádá najít tu nejlepší možnou cestu ke ztvárnění a její hledání občas souvisí s určitými pochybnostmi a s pocitem nespokojenosti se sebou samým. Když se ohlédnu zpět, tak atmosféra byla zatím vesměs dobrá.

I.S.: Bohužel se kvůli pracovním povinnostem v MdB nemohu účastnit všech zkoušek v plzeňském divadle, ale i tak cítím ze souboru obrovskou vstřícnost a zapálení. Jeden vedle druhého tímto muzikálem žijeme a jsme si vědomi toho, jakou je pro nás Evita profesní výzvou.

Jste spolužačky z brněnské JAMU, obě jste úspěšné a přes své mládí jste ztvárnily už celou řadu velkých muzikálových rolí. Evita může ve vašem uměleckém životě tvořit určitý přelom. Jak byste si přály, aby se vaše kariéra vyvíjela, po kterých rolích v budoucnu toužíte?

S.B.: Budoucí role nechám na osudu a vesmírných silách. Spíše než o role se mi jedná o spolupráci se zajímavými lidmi, ať už s kolegy, režiséry nebo choreografy, v příjemném kolektivu. Ráda bych zvládla to, na čem pracuji právě teď a proto raději nepřemýšlím o dalších rolích, když je přede mnou Evita.

I.S.: Přála bych si, aby mě má práce stále naplňovala a nadále zůstala mým koníčkem. Abych nikdy nemusela věnovat čas a energii něčemu, čemu nevěřím a abych byla obsazována do takových rolí, které mě posunou nejen v profesním vývoji zase o krok vpřed.
V

A.L. Webber – Tim Rice: EVITA

Přebásnil: Michael Prostějovský
Režie: Roman Meluzín
Dirigent: Pavel Kantořík, Martin Kumžák
Choreografie: Pavel Strouhal
Scéna: Ondřej Zicha
Kostýmy: Lucie Loosová
Dramaturgie: Jiří Untermüler
Sbormistr: Kateřina Studentová

V hlavních rolích:

Eva Duarte Peron: Soňa Borková / Ivana Skálová
Che: Roman Říčař
Juan Peron: David Uličník
Magaldi: Jozef Hruškoci / Martin Hubeňák
Peronova milenka: Eva Marešová / Petra Vraspírová / Jitka Cafourková

Premiéra 3. prosince 2011 od 19:00 na scéně Komorního divadla v Plzni

Foto ze zkoušek: Pavel Křivánek

1) Ivana Skálová a David Uličník
2) Roman Meluzín režíruje
3) Plzeňské Evity Soňa Borková a Ivana Skálová
4) Bronislav Kotiš, Roman Meluzín a Ivana Skálová
5) Pavel Kantořík diriguje
6) Martin Hubeňák a Mariana Krpejšová