V samém závěru loňského roku ukončilo Městské divadlo Brno spekulace ohledně premiéry muzikálu Michaela Kunzeho na domovské scéně. Formou tiskové zprávy bylo zveřejněno, že na začátku příští sezony, hned 26.září 2009, bude v české premiéře uveden muzikál Mozart! zmíněného libretisty Kunzeho a amerického hudebního skladatele maďarského původu Sylvestera Levaye. Volba titulu zřejmě nikoho, kdo se o muzikály zajímá, nepřekvapila. Skutečnost, že s největší pravděpodobností z možných eventualit Elisabeth, Mozart!, Ples upírů a Rebecca zvítězí právě muzikál o životě hudebního génia Mozarta, je už několik měsíců „veřejným tajemstvím“. Indicií k tomuto výběru bylo jistě hned několik – především silná vazba W.A.Mozarta na Čechy, atraktivní zpracování všeobecně známé látky a zřejmě ze zmíněných děl i nejsnazší dostupnost práv /což je naše spekulace/. Každopádně MdB prolomilo další tabu, nebo spíš skoro prokletí – celá řada muzikálových odborníků i nadšenců z řad diváků se dlouhá léta přela, proč se zcela nepochopitelně tituly nejpopulárnějšího německého libretisty na české scéně dosud neobjevily.

Michael Kunze
JUDr. Michael Kunze se narodil rakouským rodičům 9.listopadu 1943 v Praze. Jeho matka byla herečka a otec redaktor listu Prager Blatt. Jeho otec ve 30.letech agitoval proti nástupu nacismu a později byl gestapem zatčen a uvězněn. Unikl táboru smrti a bojoval na frontě proti Hitlerovi. Přesto byla rodina v roce 1945 z Čech odsunuta. Rodiče se s dcerou i malým Michaelem, kterého dodnes mrzí, že nemluví česky, usadili v německém Freiburgu. Od mládí byl Michael velmi všestranně zaměřený – vystudoval práva a později i filozofii a historii. Již jako student psal první texty a po ukončení studia se začal věnovat textařské a producentské práci profesionálně. Spolupracoval s řadou znamenitých zpěváků, ať už to byl Udo Jürgens, Gilberd Bécaud, Nana Mouskouri, ale také Helena Vondráčková a Karel Gott /většinu jeho hitů přeložil do němčiny/. Napsal i několik úspěšných románů.
V první polovině osmdesátých let se dostává k muzikálu, původně jako překladatel. Přebásnil do němčiny takové skvosty, jako Cats, Evitu, Fantoma Opery, Malý krámek hrůz, Mamma Mia nebo Aidu. Později se seznámil s hudebním skladatelem Levayem, se kterým připravil na rok 1992 premiéru autorského muzikálu Elisabeth, o životě a smrti populární rakouské císařovny Alžběty, zvané Sissi. Dílo sklidilo přímo ohromující úspěch a rozletělo se z Vídně rychle do celého světa. Pro svůj další muzikál pak Kunze vybral filmovou předlohu Romana Polanského Ples upírů. Pro tentokrát změnil spolupracovníka, kterým se stal americký hudební skladatel Jim Steinman. Ples upírů slavil triumf ve Vídni /1997/ i ve Stuttgartu, ovšem na Broadwayi kvůli zásahům do libreta a špatné režii neuspěl. Kunze se vrátil k Levayovi a napsali spolu ještě další tři muzikály – inkriminovaného Mozarta, Marii Antoinettu a Rebeccu. Posledně jmenované dílo vzniklo na motivy románu Daphne du Maurierové Živá a mrtvá, který lavíruje na pomezí krimipříběhu a červené knihovny. Rebecca se hraje na scéně Raimundova divadla ve Vídni. Naproti tomu Marie Antoinetta měla premiéru ve stejném roce v Tokiu a evropská premiéra jí teprve zanedlouho čeká – 30.ledna tohoto roku v Brémách.
Michael Kunze se přátelil s českým skladatelem Karlem Svobodou – nejenže přeložil do němčiny řadu jeho hitů, ale zhlédl i muzikály Dracula a Hrabě Monte Cristo, jehož nahrávku dokonce křtil. Společně psali muzikálovou operu Rasputin, která zůstala nedokončená.

Muzikál Mozart!
Mozart! je třetím celovečerním dílem Michaela Kunzeho. Dosud se hrál na těchto scénách:

• Germany: Neue Flora (Stage Entertainment), Hamburg (September 21st, 2001 – June 30th, 2002)
• Japan: Tokyo and Osaka (2002)
• Hungary: Budapest (2003)
• Sweden: Karlstad (2005)
• Japan: Osaka (2005)
• Germany: Zwickau, Plauen (2008)

Světová premiéra se uskutečnila 2.října 1999 na scéně Theater an der Wien /známé operetní Divadlo Na Vídeňce/. Vídeňské nastudování za necelé dva roky uvádění vidělo přes 420 tisíc diváků během 419 repríz. Značný úspěch mělo i nastudování v Budapešti. Z obou verzí, rakouské i maďarské, existuje nahrávka. Zatím poslední premiéra Mozarta proběhla letos 21.června v německém Tecklenburgu. Jednalo se o vůbec první uvedení na open-air scéně.
Příběh muzikálu se odehrává ve dvou rovinách – skutečný boj hudebního génia s průměrností a nástrahami tehdejší doby efektně střídá paralelní poloha, kdy skutečnou postavu provází a pronásleduje „malý Mozart“, jakési zrcadlo celého příběhu. Zajímavé je i hudební zpracování, kdy vlastní muzikálové melodie právě ve scénách „Mozarta-dítěte“ střídá autentická Mozartova hudba.

Česká republika bude tedy po Rakousku, Německu, Švédsku a Japonsku další zemí, kde bude Mozart! uveden. Zatím Městské divadlo Brno poskytlo pouze informaci, že režisérem inscenace bude ředitel divadla Stanislav Moša. Příznivci muzikálů autorské dvojice Kunze-Levay, k nimž se sám řadím, se tedy mají, alespoň doufejme, nač těšit.

Ilustrační foto: Inscenace Mozart! Tecklenburg 2008, foto westfalische-nachrichten.de