Celkem třiadvacet premiér je v plánu Divadla J. K. Tyla v Plzni pro letošní sezónu. Jednu úspěšnou novinku má již divadlo za sebou, baletní triptych Kill de Bill na Malé scéně Nového divadla. V sezóně budou uvedeny 3 světové premiéry, 5 českých premiér, dva činoherní tituly budou nově zdramatizovanou prózou. Další novinkou je přesouvání operních titulů z Velkého do Nového divadla, tři z pěti operních premiér se uskuteční v této budově. Dvě na Nové scéně, jeden na Malé scéně.

Celkově zahrnuje nabídka divadla klasické i soudobé tituly, dramata i komediální žánr. Větší důraz na dětského diváka přinesl rozšíření abonentních řad specifikovaných podle věku malých a mladých diváků. „Na diváky čekají v nové sezóně stálice světového repertoáru a díky plodnému hledačství našich dramaturgů a významnému posílení linie autorského divadla uvidí tituly v Plzni dosud neznámé, budeme klást ještě větší důraz na regionální prvky v našich inscenacích,“ uvedl ředitel DJKT Martin Otava.

Jeden takový připravuje muzikálový soubor. Již 26. září má premiéru muzikál plzeňského rodáka Tomáš Svobody o zázračném vzestupu místního fotbalového mužstva s názvem Viktorka Plzeň! aneb jinak to nevidím. Jak Roman Meluzín podotýká, jde o příběhy hráčů i fanoušků, muzikál je o fotbale, ale i o životní síle, odhodlání a o lásce. Autorem hudby je René Rypar. „Všichni jsme zvědavi a těšíme se,“ komentuje Roman Meluzín. Muzikál má po dramaturgické stránce velmi dobře vyváženou sezónu a přinese řadu zajímavých titulů. Těch známých i zcela nových. „Snažíme se, pokud to jde, o to, aby repertoár v Plzni byl jiný, než na dalších tuzemských scénách, které jsou s Plzní srovnatelné. Naším hlavním úkolem je bavit diváky, chceme vyjít vstříc širokému publiku,“ říká šéf souboru. Jeho slova dokládá česká premiéra komediálního titulu Děj se co děj na Nové scéně. Autorem hudby je známý Cole Porter. Ve Velkém divadle budou od března 2016 nepochybně těšit diváky rozverné a oblíbené Zvonokosy v režii Martina Vokouna. Tuto brilantní komediální satiru života na malém městě plnou nezapomenutelných melodií si plzeňští diváci jistě nenechají ujít. Posledním novým titulem letošní sezóny je ale muzikál dramatický, Bonnie a Clyde. Na Nové scéně bude uveden opět v české premiéře, a to nedlouho po své premiéře broadwayské. I muzikál myslel na dětského diváka a připravuje pro něj Muzikantskou pohádku s texty Václava Bráty st. a hudbou Dalibora Bárty. „Půjde spíše o interaktivní divadlo, než o klasický příběh,“ láká diváky Roman Meluzín.

Balet má nakročeno k významné a atraktivní sezóně. Celkem v této sezóně uvádí čtyři tituly včetně již premiérovaného triptychu. „Jsme jediný soubor v republice, který má čtyři premiéry za rok,“ upozorňuje šéf baletu Jiří Pokorný. V jejím rámci připravuje soubor hned dva výpravné tituly. Na podzim to bude Romeo a Julie Sergeje Prokofjeva v choreografii Libora Vaculíka ve Velkém divadle a na jaře Carmen v choreografii Mária Radačovského na Nové scéně. Ještě jednu premiéru bude mít balet na Malé scéně. Choreografka Alena Pešková připravuje pro tento prostor na leden Svěcení jara Igora Stravinského. “Tato inscenace bude směřována na samotnou osobnost Stravinského,“ upozorňuje Jiří Pokorný. Zároveň se balet jako tradičně podílí na hudebních produkcích. „Bez úzké spolupráce s baletem by náš soubor nemohl žít,“ charakterizoval symbiózu obou souborů šéf muzikálového souboru Roman Meluzín. A velký titul chystá balet společně s operou, scénické provedení oratoria Arthura Honeggera Jana z Arku na hranici.

Hudby bude na jevišti Nového divadla znít podstatně více, než se původně plánovalo. Opera, jak bylo řečeno výše, přesouvá své tituly do Nového divadla. Ze čtyř hlavních premiér budou na Nové scéně uvedeny dvě. Ve Velkém divadle uvede soubor prvotinu Giacoma. Pucciniho Edgar a Macbetha Giuseppa Verdiho. Romantická opera Carl Maria von Webera Čarostřelec bude uvedena v německém originále včetně prózy na Nové scéně Nového divadl a tamtéž zmíněná Jana z Arku na hranici (poprvé ji v Plzni v lednu 2009 provedla Plzeňská filharmonie pod taktovkou Jiřího Maláta).

Ze slov Martina Otavy vyplývá, že umístěním operních titulů na Novou scénu vychází divadlo vstříc činohře. Přesto, že diskutabilní akustika Nového divadla je problematická především pro operu a živé hudební produkce. Podle vzdálenosti od jeviště se totiž zvukový vjem diváka mění, hudební produkce zní z různých míst odlišně. „Činohra se cítí lépe ve Velkém divadle vzhledem k jeho akustice, zatímco pro operu je vhodnější Nové divadlo. Orchestřiště v Novém divadle je více pod úrovní jeviště, podobně jako v Bayreuthu, a pěvci ve zvuku orchestru nezapadají, orchestr zní v Novém divadle kompaktněji,“ tvrdí ředitel. Dalším důvodem přesunu jsou podle jeho slov odlišné potřeby obou žánrů. „Opera je žánr, který potřebuje více prostoru, vyžaduje větší a náročnější proměny scény, a to je možné v Novém divadle, kde máme nejmodernější technologie. Činohra tak složité inscenační přístupy nepotřebuje,“ říká Martin Otava. „Nové divadlo je pro nás velký prostor, který vyžaduje velká, rozmáchlá gesta. Drobnější tituly bychom tu uvádět nemohli. Pro ty je vhodné Velké divadlo. Pro nás je zkrátka teď Velké divadlo Komorní divadlo,“ charakterizuje pohled činohry její dramaturgyně Klára Špičková. Naproti tomu charakter uváděného o díla nebude patrně při výběru té které scény hrát roli v případě operního titulu. „Tituly budeme rozdělovat podle požadavků na scénickou náročnost,“ uvedl Martin Otava. Sám režíruje hned dva tituly v sezóně, Edgara a Macbetha, Janu z Arku na hranici šéf opery Tomáš Pilař, Čarostřelce významný německý režisér Dominik Neuner. Hudebně nastuduje dílo nový šéfdirigent operního orchestru Norbert Baxa. Další díla nastudují dirigenti Jiří Štrunc (Macbeth), Martin Doubravský (Edgar) a bývalý šéfdirigent Oliver Dohnányi, který je nyní hlavním hostujícím dirigentem, Janu z Arku. Na Malé scéně má po loňském Žvanivém Slimejšovi premiéru další dětská opera, tentokrát Kocour v botách Jiřího Temla, režírovat bude opět Lilka Ročáková Rybářová.

Soubor činohry pod vedením Natálie Deákové vstupuje do sezóny 2015/16 hned bez několika výrazných hereckých osobností. Z Plzeňského angažmá odchází do vinohradského divadla Andrea Černá. A dlouholetá a oblíbená herečka s plzeňskou scénou úzce spjatá, Zorka Kostková, odchází do důchodu. Z Plzně odejde i Zdeněk Rohlíček a Jan Plouhar. S odcházejícími herci chce ale činohra i nadále spolupracovat. Nově vstoupí do řad plzeňského souboru Marek Mikulášek a Ondřej Vacke. Činohra pokračuje v této sezóně v linii autorských počinů, vlastních dramatizací a uvádění titulů spojených s plzeňskými reáliemi. V říjnu bude mít na Malé scéně premiéru inscenace Plzeň 1953 reflektující ojedinělou vzpouru proti jednomu z projevů komunistické zvůle, měnové reformě. Na Malé scéně se bude hrát ale i pro děti, po záhadách Plzeňského kraje mohou diváci pátrat s Chrtí Packou, zábavný titul plánuje činohra do Velkého divadla. Je jím Robin Hood v dramatizaci dramaturgyně činohry Kláry Špičkové a Nikolaje Peneva. Připraveny jsou ovšem mimo jiné i slavné tituly zabývající se závažnými tématy. Na podzim bude mít na Nové scéně premiéru Buchnerův Vojcek, ve Velkém divadle Schillerovo drama Úklady a láska či dramatizace psychologického románu Mefisto Klause Manna.

Foto: Pavel Křivánek