S hudebním skladatelem Zdeňkem Bartákem a jeho synem Danielem se setkáváme v Hluboké nad Vltavou v neděli 1. července. V místní tělocvičně právě dopilovává choreografka Petra Parvoničová s company taneční výstupy, zatímco na nádvoří zámku vyrůstá fungl nová scéna. Večer má proběhnout první hlavní zkouška původního českého muzikálu Zdeňka Bartáka a Petra Markova CASANOVA, který bude mít právě na Hluboké v produkci Zdeňka Pikla svou světovou premiéru už tento pátek 6. července. Dan Barták, který je prakticky „třetím spoluautorem“ díla, jelikož zaranžoval, zinstrumentoval a nahrál kompletní hudbu k muzikálu, co chvíli prostřednictvím telefonu sleduje na internetu vývoj oblačnosti.
„Vypadá to špatně, v osm se má rozpršet,“ sděluje s rozpaky, zatímco nám štěstí s počasím přeje i přívětivá obsluha restaurace Solidní šance, kde popíjíme výborné víno. Do začátku zkoušky zbývají zhruba tři hodinky, takže máme čas na povídání.

Má první otázka na Zdeňka Bartáka samozřejmě míří ke vzniku myšlenky na téma nového muzikálu:

Já s tímhle nápadem koketuji už řadu let, ale neměl jsem dlouho jasno, jak příběh ztvárnit, aby nebyl jen o tom, jaký byl Casanova proutník. Mezitím jsme na Hluboké s velkým úspěchem uvedli dva muzikály, a to Jednu noc na Karlštejně a Romea a Julii. Hrajeme je tady pět let a určitě bychom mohli dál, ale říkali jsme si, že by to chtělo něco úplně nového. A protože producent Zdeněk Pikl letos slaví šedesátiny, rozhodl jsem se mu dát jako dárek právě muzikál Casanova, kde si zahraje hlavní roli. Přišel jsem tedy s nápadem za Petrem Markovem, který měl nejdřív problém, jak nápad uchopit, ale nakonec se do příběhu ponořil, našel k němu velice zajímavý klíč a projekt nabral konkrétní obrysy. Tyhle věci se odehrávaly zhruba před rokem a intenzivně pracujeme zhruba od ledna tohoto roku na hudbě, scénáři, aranžích, ale také například na finančním zajištění projektu. Pak se rozběhly konkurzy a tak dále…

Jak bychom mohli charakterizovat hudbu ke Casanovovi?

Je to opět vícežánrová hudba, podobně, jako ve většině zahraničních titulů podobného zaměření. Samozřejmě vycházím ze své domény, a tou jsou melodie, ale střídá se tam symfonická hudba se swingovou muzikou a dalšími žánry. Jako obvykle jsem byl obklopený svými nejbližšími spolupracovníky, což je v tomto případě scénárista a textař Petr Markov a syn Dan, který vytvořil tu třešničku na dortu a namíchal melodie do toho správného kabátu, který mají mít… (v tomto okamžiku s humorem sobě vlastním poznamenává Daniel, že nebyl tím šéfkuchařem, který by položil zmíněný kousek ovoce na vrcholek dortu, ale že ho vlastně z otcova těsta celý upekl).

Kolik má nový muzikál hudebních čísel?

Písniček je tam osmadvacet, celkově je v muzikálu nějakých pětasedmdesát minut hudby. Vlastně to dneska poprvé uvidíme celé pohromadě, pokud tedy počasí dovolí…

Obracím se k Danielovi Bartákovi s důležitou otázkou, zda si budou moci diváci jako obvykle krom zážitku odnést z představení i album s novým muzikálem:

Celý projekt byl časově velmi náročný, takže jsme tentokrát zvolili trochu jiný koncept. K premiéře vyjde deska s asi pěti zásadními písněmi, kterou jsme pojmenovali „Premiérový výběr písní“ a tradiční album s většinou melodií vyjde až později, patrně buď k letošní derniéře nebo k premiéře v nové letní sezoně 2013. Naším plánem je, že by se Casanova měl hrát na Hluboké ještě další dvě sezony a pokud bude zájem, uvedeme jej i na dalších českých scénách. Rádi bychom zúročili práci tohoto ansámblu, který našemu dílu obětoval mnohé, a to nad rámec běžné divadelní praxe. Člověk se nesetkává často se situací, kdy jsou tanečníci maximálně vyčerpaní, a přitom si domlouvají s choreografkou další zkoušky.

Vracím se k hudebnímu skladateli Zdeňkovi Bartákovi a ptám se, zda psal tentokrát některým hercům jejich role přímo na tělo:

Zcela určitě. Když jsme na Hluboké začínali, dali jsme si takový cíl, že úroveň představení by se měla pokud možno zvedat. Začínali jsme tu v podstatě s amatérským divadelním souborem, který se dostal tímto způsobem do podvědomí veřejnosti, pak přišel muzikál Romeo a Julie, takže jsme ansámbl museli výrazně posílit. Tak to šlo dál a tentokrát jsme vyhlásili regulérní konkurz, kterého se zúčastnilo asi sto čtyřicet herců a zpěváků. Řada písní tak mohla vznikat pro konkrétní lidi, neboť jsme už věděli, kdo bude tu kterou roli hrát.

A v čem je projekt unikátní pro Daniela Bartáka?

Na všech dosavadních projektech, jako byl Baron Prášil nebo Romeo a Julie, jsem spolupracoval s Ivanem Zelenkou, ale tentokrát jsem dělal všechno sám – partituru, aranže, sbory… Dal jsem do toho všechny své dosavadní znalosti a zkušenosti, abych nezklamal ostatní lidi, kteří se tomu věnují opravdu s maximálním nasazením. Podle mého názoru jsme dali dohromady velmi kvalitní soubor, který by nám mohly mnohé muzikálové scény závidět. Osobně jsem inspiraci hledal ve slavných broadwayským produkcích, které mám rád. A také se snažil hledat ty nejlepší instrumentalisty, jenž jsou schopní tento žánr interpretovat.

Neděláš ovšem jen na tomto jediném díle. Nedávno jsi aranžoval také hudbu k hudební komedii Lucerna v Těšínské divadle a teď tě čeká další velký úkol – hudební aranže k chystanému seriálu Sanitka…

Mimochodem, Sanitka II se právě dotočila. Všichni jsme se shodli, že hlavní hudební téma seriálu, velmi emotivní, bude zachováno. Jak to dále zpracujeme, se právě rozhodujeme. Nicméně víme, že muzika musí korespondovat s dnešní dobou, což je přáním i režiséra Filipa Renče – viděl jsem už spoustu záběrů z této řady seriálu a musím říct, že nové díly jsou extrémně zdařilé a diváci se opravdu mají nač těšit. Teď ovšem žiji Casanovou a doufám, že páteční premiéra ukáže, že jsme se vydali správnou cestou.

Přestože čas s oběma muzikanty příjemně ubíhá a otázek je stále dost a dost, je třeba vydat se na zámek. Ač jsme se všichni těšili, že uvidíme dílo v kostýmech a kompletní, počasí si s námi nepěkně pohraje. V půl deváté se spouští silný déšť a bouřka, která zabraňuje regulérní zkoušce, byť jsou již všichni nachystaní v kostýmech. Naštěstí déšť po půlhodině slábne a může proběhnout alespoň tříhodinová zvuková zkouška, kdy všichni sólisté zkoušejí se zvukaři své party. Slyšíme tak většinu hlavních motivů z nového muzikálu, a máme alespoň čas vyzpovídat i režiséra Davida Codyho, choreografku Petru Parvoničovou a herce a producenta Zdeňka Pikla. Na rozhovory s nimi se můžete těšit již v pátek, pokud tedy zrovna nebudete na cestě na světovou premiéru muzikálu Casanova!

Foto:
1, 3, 4, 5, 6) Vítězslav Sladký
2) www.danielbartak.com

1) Perla jižních Čech v celé své kráse
2) Syn a otec – Daniel a Zdeněk Bartákové
3) Míša Nosková – krásná a štíhlá
4) Nácvik sborové scény
5) Zpívá Eliško Ochmanová
6) Zkouška projekcí muzikálu Casanova