Primácké hledání nových muzikálových tváří do show Gabriely Osvaldové a Ondřeje Soukupa Robin Hood má první oběť i mezi finalistkami Cesty ke slávě. Soutěžící dívky jsou, zdá se, méně divadelně „otřískané“ než jejich mužské protějšky, což přináší dva zásadní poznatky: Jejich účinkování bude vyrovnanější a tím pádem divácky přitažlivější, zatímco objevit opravdu nové, dosud nevystupující, ale zároveň talentované mladíky, je skutečným producentským oříškem. Z těchto důvodů ani jedna z adeptek na hlavní roli Mariany nevyčnívala podobně, jako v minulém díle Jan Kříž. Zároveň dámy prokázaly, že alespoň pro některé z nich je pohyb přece jen přirozenější součástí života, než tomu bylo u pánů.

V lepší formě se v porovnání s minulým dílem TV show představili jak moderátoři, tak i orchestr Pájky Pájk Martina Kumžáka. Zatímco z Martiny Kociánové a Petra Vondráčka spadla konečně premiérová nervozita, kapela se tentokrát nesnažila dominovat za každou cenu nad zpěváky (v předchozím díle to občas vypadalo na slušný zvukový souboj, což ovšem může zkreslovat akustika sálu). Pořád však platí totéž – doprovodné skupině velmi sluší kusy jazzového, swingového či soulového zabarvení, zatímco nejslabší je v melodiích napsaných pro větší aparát, zejména tam, kde chybí rozsáhlejší smyčcová sekce. I proto se zaleskla v melodiích z Hello Dolly, Hair a muzikálu Láska je láska, naopak dojem z Levayovy ústřední hitovky z Elisabeth patří k muzikálovým zážitkům, na které bych rád rychle zapomněl.
Pojďme však k jednotlivým soutěžícím. A protože se jedná o první dámské vyřazovací kolo, představíme vám všechny finalistky a přidáváme jako obvykle krátké slovní a nakonec procentuální hodnocení.

Martina BÁRTOVÁ, 22 let, Praha

Jako dítě chtěla být lékařkou, zpěvačkou a veterinářkou, teď touží po vlastní cukrárně. Nyní však studuje konzervatoř a účastí v soutěži si chce dokázat, jestli v tom, co dělá, je dobrá. V jednu chvíli ji chtěla opustit, nevěřila si. Říká o sobě, že ani nedokáže zaznamenat nějaký úspěch, protože je perfekcionistka a je se sebou neustále nespokojená. Z lidských vlastností nemá ráda neupřímnost, faleš a závist. Chce prožít takový život, aby si ve stáří nevyčítala, že jí jen tak utekl. Má ráda jazz a jejím snem je zazpívat si na jazzovém festivalu v Montreaux.

Hello, Dolly! – Hello Dolly
Když si dvaadvacetiletá dívka vybere pro křest ohněm hit ostřílené čtyřicátnice, je to odvaha nebo drzost? V případě Martiny odvaha, která nebyla sázkou na jistotu, ale vyplatila se. Poněkud tajemná a stydlivá dívka se cítila v poloze výmluvné dohazovačky překvapivě dobře, solidně intonovala i frázovala. Nadprůměrný výkon, který je příslibem do budoucnosti. Hlasově i vzhledově zajímavý tip.
Naše hodnocení: 70 %

Michaela DOUBRAVOVÁ, 19 let, Praha

Ambiciózní mladá česká herečka, studentka hereckého oboru Pražské konzervatoře. Už od první třídy se objevovala před kamerou v pořadech pro děti, chodila do dramatického kroužku, na balet, latinsko-americké tance, moderní tanec, hodiny operního i populárního zpěvu. Ve známost vstoupila díky seriálu O ztracené lásce a televiznímu filmu Deník šílené manželky. Nyní hraje v seriálu Ordinace v růžové zahradě. Po maturitě by chtěla studovat psychologii, filozofii, filmovou produkci nebo nějakou školu v zahraničí. Ráda by zkusila štěstí v londýnském West Endu. Jejím vzorem je muzikálový herec Tomáš Trapl.

Pomáda – Buď můj
Další velmi dobrý výběr písně, která dokonale korespondovala s věkem a temperamentem i rozsahem zpěvačky. Přestože Míša není excelentní vokalistkou, z našeho pohledu patří k nejzajímavějším účastnicím castingu. Její nejsilnější stránkou je výrazný herecký potenciál a nás zajímá, jak na sobě tento sympatický „diblík“ bude dál pracovat.
Naše hodnocení: 70 %

Marie BLAHYNKOVÁ, 21 let, Kyjov

Jedna z divadlem zatím nezasažených amatérek. Miluje hudbu, zpěv i sport. Rozhodla se pro studium na Fakultě sportu Masarykovy univerzity, ale zároveň touží po dráze profesionální zpěvačky. Zkušenosti má ale zatím jen z pěveckých soutěží. Odmalička tancuje a hraje na klavír. Do finálové skupiny postoupila až jako náhradnice po odstoupení Kateřiny Novákové. Castingu se účastnila i její sestra, ale do finále se nedostala, i když je na rozdíl od Marie vystudovanou herečkou.

Láska je láska: O cikánském pláči
Mnohými předem odepisovaná účastnice se za své dnešní vystoupení rozhodně nemusí stydět. Podržela jí kapela a ona předvedla alespoň pěvecky temperamentní výkon v písni, v které vyniklo její šantánové zabarvení hlasu. Bohužel nedokázala slušný zpěv podpořit zkušenější hereckou akcí. Nicméně doporučujeme zkoušet to v muzikálu dál – i když možná ne hned v hlavní roli.
Naše hodnocení: 50 %

Jana TESAŘOVÁ, 26 let, Velké Pavlovice

Muzikál studuje na Konzervatoři Jaroslava Ježka. Přestože miluje tanec, nejsilnější se cítí ve zpěvu. Je připravená na sobě dále pracovat, kritika poroty ji prý nerozhází. Je exhibicionistka, navíc velmi temperamentní a zarputilá. Už ve třech letech podle vlastních slov pořádala demonstraci za svržení zlé paní učitelky. Cestu ke slávě bere jako výzvu k výraznější muzikálové příležitosti.

Hair: Bílí kluci
Jana prokázala určitou připravenost a na první poslech bylo poznat, že zpěv studuje a pomýšlí na profesionální kariéru. Působila sebejistě, nesvazovala ji tréma. Vybrala si však píseň, na které nelze poznat žádné zajímavější herecké nuance. Těžko říct, zda to byl záměr nebo náhoda. Nadprůměrný zpěv, ale průměrná písnička a trochu chladný dojem = průměrné hodnocení.
Naše hodnocení: 50 %

Andrea GABRIŠOVÁ, 18 let, Bratislava

Studuje Církevní konzervatoř, vyhrála soutěž Xanadu. K jejím zálibám patří balet a scénický tanec. Je ochotná a připravená na sobě hodně zapracovat, umění ráda obětuje všechen svůj volný čas a energii, chce se stále zlepšovat. Obdivuje spoustu lidí, ale nikoho z nich by nenazvala svým životním vzorem. Soutěží zatím postupuje poněkud nenápadně, ale může překvapit.

Elisabeth: Já chci být jen svá
Vybrala si píseň z mého druhého nejoblíbenějšího muzikálu, melodii všeobecně známou, byť se u nás tento titul nikdy nehrál, s českým textem Zdeňka Borovce. Role Elisabeth svojí náročností vyžaduje operní pěveckou průpravu, takže se nelze divit, že se v ní nejmladší účastnice soutěže častokrát rytmicky i intonačně ztrácela. Nevím, zda si uvědomila, že se jedná o song temperamentní ženy sužované kostnatostí starého mocnářství. Nádherná skladba, ale zcela nevhodná pro atmosféru takovýchto show.
Naše hodnocení: 40 %

Eliška OCHMANOVÁ, 21 let, Havířov

Studentka konzervatoře v Ostravě, která začínala s herectvím a zpěvem už na základní škole. Zpěvačkou chtěla být odmalička, v pubertě byla velký rebel a trochu rebelství jí zůstalo. Její jedinou divadelní zkušeností je amatérský muzikál Srdce, v němž účinkuje se svým přítelem Ladislavem Korbelem, který se také dostal do finále. Říká, že je dost učenlivý člověk, který na sobě dokáže pořádně zamakat. Jediná, která si na casting rovnou přivedla i svého Robina.

Evita: Neplač pro mne Argentino
Eliška mne svým zpěvem titulního, necitlivě kráceného šlágru z muzikálu Evita příjemně překvapila. Další riskantní volba, kdy si na notoricky známém songu může vylámat zuby i daleko zkušenější zpěvačka. Soutěžící předvedla velmi solidní výkon, byť osobně bych jí z Evity doporučil jinou píseň. S touto finalistkou mám jediný problém – lépe si ji dovedu představit za pultem v naší večerce, než v hlavní roli muzikálu. Diváci ji nejspíš podrží, neboť jim připadá jako „jedna z nich“. Pro mne velmi nedivadelní typ, byť pěvecky o dvě třídy lepší než její přítel Ladislav Korbel.
Naše hodnocení: 60 %

Radka PAVLOVČINOVÁ, 21 let, Lieskové

Radka je tanečnice a herečka ze Slovenska, ale žije v Praze. Už jako devítiletá vyhrála Mistrovství světa v diskotancích. Nehrála dosud v žádném muzikálovém představení, má však zkušenosti před kamerou. Objevila se například ve filmu Rafťáci. Říká o sobě, že byla ďábel, který hledal štěstí a chtěl žít naplno, jenže pak zjistila, že jde jen o dočasné štěstí. Miluje jazz, soul, gospell a muzikál. Jeden čas se pohybovala po boku zpěváka Ondřeje Rumla. Do soutěže se přihlásila, protože věří, že nastal její čas.

Hair: Je snadné nemít rád
Velmi kontroverzní zjev celého castingu. Její výrazně altový rozsah hlasu jí předurčuje spíše úspěšnou kariéru soulové, jazzové nebo šansonové zpěvačky. Je na ní však cosi dráždivého, co požene zejména porotce k další a další snaze sledovat její vývoj dál. Pravý opak Ochmanové – na televizní diváky nemůže spoléhat, pokud se ale dostane na jeviště, publikum jí bude milovat. Zatím neznám part Mariany, takže těžko soudit, zda jej zvládne. Na scénu však každopádně patří.
Naše hodnocení: 70 %

Divácké hlasování tentokrát dopadlo v souladu s naším úsudkem (narozdíl od minulého kola, kdy bychom poslali domů Ladislava Korbela nebo Davida Weingärtnera) a přímo nepostoupily Andrea Gabrišová a Marie Blahynková. Zatímco prvně jmenované vyšla Elisabeth minimálně o třídu lépe než při prvním vystoupení, Marie „cikánský pláč“ totálně pokazila. Porota se tedy celkem jednoznačně shodla, že dále nepostupuje:
MARIE BLAHYNKOVÁ

A ještě malou poznámku si nemohu odpustit – dnešní “problém” Marie Blahynkové jakoby v plné parádě předvedl sebestřednost dnešních dirigentů, kteří, až na výjimky, dávají zpěvákům jasný signál, “vylízej se ze svého problému sám”. To divadelní praktici typu J.O. Karla, Miroslava Homolky nebo Arnošta Moulíka, to byla jiná třída – zaimprovizovali, zapreludovali, zpěvákovi odmávali nový začátek a 95% diváků si ničeho nevšimlo. Jsou chvíle, kdy zkrátka nestačí tvrdošíjně mlátit do nástrojů jak do hnilic, byť ve správném rytmu i tempu, a herče pomoz si sám… Zpěvák a orchestr jsou jedním tělesem a mělo by to být poznat!

Foto: Produkce TV Prima