Domníváte se, že by přední český tenorista a legendární představitel Jeana Valjeana mohl BZUČET? Pokud nevěříte, zavítejte do plzeňského divadla…

Jan Ježek se po delší době opět objeví na scéně Velkého divadla ve své domovské Plzni. Ačkoli mu v současné době nejvíce času zabírá hostování v Městském divadle v Brně, na pražských operních scénách a příprava festivalu Loketské kulturní léto, který každoročně producentsky zajišťuje, vystoupí nejprve už nadcházející sobotu v operetě Jacquese Offenbacha Orfeus v podsvětí a následně pak v připravované Straussově opeře Salome.

Orfeus v podsvětí je na repertoáru DJKT Plzeň už od března 2007. Kvůli hudební náročnosti díla operetní soubor v této inscenaci spojil síly s operním orchestrem, sborem opery a několika hosty. Pod režií je podepsán šéf plzeňské operety Roman Meluzín, hudebně dílo nastudovali Jiří Petrdlík a Pavel Kantořík. Režisér Roman Meluzín si s myšlenkou modernějšího Orfea pohrával dlouho. Úvaha je to správná – známý příběh z pera Hectora Cremiéuxe o houslistovi Orfeovi, jeho ženě Eurydice a zhýralých bozích stíhaných všudypřítomným Veřejným míněním snese transport do jakékoli doby. Aktualizaci, která většinu klasických operet pohřbívá, jiskřivý humor Orfeův hravě unese. Vzniklo představení živé a až na drobné výjimky vkusné, které osloví i mladší publikum. Tuto koncepci podporuje i choreografie Jiřího Pokorného, moderní, svěží, mnohdy lavírující až na hranici diska a hip hopu, ovšem vždy v symbióze s nadčasovou hudbou. Největší překvapení čeká diváky hned v úvodu představení, kdy nezazní světově proslulá předehra, kterou ovšem dodatečně sestavil pro vídeňské uvedení kapelník Karl Binder. Jiří Petrdlík tentokrát zvolil původní instrumentální introdukci tak, jak ji napsal sám Offenbach pro pařížskou scénu a zařadil také několik obvykle vynechávaných hudebních čísel – vstupní píseň Merkura, Kupidův kuplet a dvě prakticky neznámé baletní vsuvky.

Jan Ježek se představí v úloze Jupitera, kterou alternuje s operním pěvcem Daliborem Tolašem. K té patří mimo jiné i brilantní komediální výstup završený známým duetem, kdy nejvyšší z bohů svádí Eurydiku v přestrojení za zlatou mouchu.

Řekněte sami – nebude to Janu Ježkovi v tomto přestrojení slušet? /na snímku alternující Dalibor Tolaš/.

Aktuální obsazení 31.reprízy operety Orfeus v podsvětí 21.března 2009:

Dirigent: Pavel Kantořík

Pluto: Roman Krebs
Jupiter: Jan Ježek
Orfeus: Karel Pajer
John Styx: Libor Zavislan
Merkur: Petr Kukla
Eurydika: Olga Jelínková
Veřejné mínění: Hana Spinethová
Diana: Pavlína Senič
Juno: Štěpánka Heřmánková
Kupido: Gabriela Miková
Venuše: Venuše Dvořáková

Dále budou moct plzeňští příznivci Jana Ježka vidět ve zmíněné opeře Salome, kde hraje a zpívá jednoho z židů. Biblický příběh o nevlastní dceři Heroda Antipy se odehrává v roce 30 n. l. Byl dramaticky mnohokrát zpracován v činohře i v opeře. Nejznámější operní zpracování pochází z pera německého skladatele Richarda Strausse. Skladatel operu napsal na německý překlad tehdy úspěšné hry anglického dramatika Oscara Wilda z roku 1893. Salome je fyzicky přitahována prorokem Jochanaanem a dožaduje se jeho polibků. Jochanaan odmítá a nabádá ji k mravnému životu, hlásá příchod Ježíše Krista. Vládce Jeruzaléma Herodes žádá po Salome, aby mu zatančila tanec sedmi závojů. Ta souhlasí s podmínkou, že jí potom Herodes splní každé přání. Po tanci Salome chladnokrevně žádá hlavu proroka Jochanaana. Když se Herodovi nepodaří ji od tohoto přání odvrátit, dává pokyn, aby vojáci přinesli, co si Salome přeje. Ta v extázi vášnivě líbá ústa mrtvého proroka. Herodes nakonec dává pokyn, aby vojáci tuto zvrácenou ženu zabili. Salome patří k nejvýznamnějším a nejnáročnějším operám 20. století. Dodnes strhuje svou dramatickou silou a Straussovou vynikající hudbou. Role Salome patří k nejnáročnějším sopránovým partiím celé operní literatury.
Ten, kdo chce známého pěvce poznat i v jiné než „bídnické“ roli má tedy na výběr, zda zvolí ironickou francouzskou hudební frašku nebo německé operní drama.

Foto: Pavel Křivánek – Orfeus v podsvětí /Gabriela Miková s Janem Ježkem a Dalibor Tolaš spolu s Olgou Jelínkovou/