Již druhé prázdniny patří na zámku v Hluboké nad Vltavou muzikálu Zdeňka Bartáka a Petra Markova Casanova. Ten v produkci Zdeňka Pikla přitom před pár dny přicestoval z prestižního International Musical Festivalu v jihokorejském Daegu. Navštívili jsme na Hluboké představení 20. července a zároveň Zdeňka Pikla, producenta a herce v jedné osobě, vyzpovídali.

Je všeobecně známo, že jihokorejský muzikálový trh patří k nejvýznamnějším na světě. Jen v Soulu se hrají desítky různých produkcí současně. Jak k vašemu pozvání na prestižní festival do Daegu vlastně došlo?

Samozřejmě díky Zdeňkovi Bartakovi, který je v Jižní Korey mimořadně váženou a uznávanou osobností a který již na korejské texty a korejská témata složil sedm velkých muzikalů. V březnu tohoto roku ho paní Michong Oh, s kterou dlouhodobě spolupracuje, oslovila, zda nemá nějaký nový titul, který by v Korey mohl zaujmout a bylo by možné ho uvést na zmíněném mezinárodním muzikalovém festivalu. Zdeněk doporučil nás a od té chvíle jsme se začali intenzivně připravovat.

Byly přípravy hodně náročné?

Zpočátku jsme vůbec netušili, do čeho jdeme. Nejprve jsme museli poslat dokonalé a přesné plány scény doplněné fotografiemi a kratkými videoukázkami, neboť scénu tam pro nás připravovali. Bylo nutné odeslat desítky výkresů a plánů světel, pak následovala celá řada administrativních záležitostí. Zároveň jsme zkoušeli tzv. “korejskou verzi” pro kamenné divadlo, kde jsme pochopitelně neměli k dispozici balkon a kulisu zámku, kterou jsme nahradili projekcí. To se nám hodilo později i pro festival v Rychnově nad Kněžnou.

Pro soubor z Hluboké šlo jistě o výjimečnou záležitost. Jak vás asijské publikum přijalo?

Je známo, že korejské publikum reaguje během představení méně emotivně než publikum české a nechává si aplaus až na závěr. Na to jsme herce připravili a velice nás překvapilo, že Korejci tleskali oproti předpokladům po každé písničce. Na závěr každého představení, kterých bylo celkem pět, si vyžádali přídavek a sklidili jsme vždy obrovský potlesk. To, že byl o Casanovu velký zájem svědčí i fakt, že jsme se zúčastnili velké tiskové konference za přítomnosti dvou televizních štábů a dalších novinářů, vyšel o nás rozsáhlý materiál v místních novinách a běžely o naší produkci spoty v televizi. Na jedno představení se přijel podívat ze Soulu i korejský velvyslanec ČR Jaroslav Olša, což pro nás byla velká pocta.

Určitě došlo i na nečekané, dnes možná už humorné situace. Vzpomenete na nějakou?

Každý den se vyskytlo něco, co bylo potřeba obratem řešit. Některé situace byly hodně humorné, jiné méně, ale na vše vzpomínáme v dobrém. Byl to pro nás krasný zážitek, který si uchováme na dlouhou dobu.

Stihli jste si také odpočinout a ochutnat místní vyhlášenou kuchyni?

Na odpočinek moc času nebylo, ale ty chvíle, kdy jsme se mohli podívat po městě, jsme si nadmíru užili. Jejich kuchyni jsme ochutnávali kazdý večer vždy po představení a byl to skutečný kulinářsky zážitek.

V pátek 12. července se už přes Rychnov nad Kněžnou vrátil Casanova domů, na nádvoří zámku v Hluboké. Během reprízy 20. července v titulní roli Casanovy vystoupili herci ve třech generacích – Jan Franc, zcela suverénní dětský představitel desetiletého Giacoma, pěvecky výrazný Lukáš Randák hrající Casanovu v nejlepších letech a svůdnicky elegantní Zdeněk Pikl coby stárnoucí Giacomo Girolamo Casanova de Seingalt. V úloze hraběte Valdštejna zaujal sytým barytonem sólista plzeňské opery Dalibor Tolaš. Vyrovnané bylo i obsazení hlavních ženských rolí – roztouženou hraběnku Karolínu z Dubna přesvědčivě sehrála Iva Hošpesová, skvěle zpívající Lízou byla Zuzana Benešová a v emancipovanou mladou Američanku Adélu se proměnila Eliška Ochmanová. Úspěch u publika sklidil i směšně nabubřelý Bednář v podání Luďka Šindeláře, v písni o cti se na menší ploše prosadil v roli hraběte Branického Petr Šudoma.

V krásných kulisách hlubockého zámku muzikál Casanova sklidil stejný úspěch, jako v jihokorejském Daegu. Vidět jej do konce prázdnin můžete ještě šestkrát – 9., 10., 16., 17., 23. a 24. srpna.

Foto: Archiv Mgr. Zdeňka Pikla