Na tiskové konferenci 10. května představil intendant VBW Christian Stuppeck, autor libreta, za přítomnosti hudebního skladatele a autora písňových textů Stephena Schwartze produkci a hlavní představitele nově vznikajícího muzikálu Schikaneder – Die turbulente Liebesgeschichte hinter der Zauberflöte. Naše redakce byla i toho. Přečtěte si exkluzivní materiál o možném novém hitu vídeňské muzikálové scény!

Podtitul muzikálu bych do češtiny přeložila asi jako „aneb co se dělo za Kouzelnou flétnou.“ Nebude se totiž jednat o životopis velkého revolučního divadelního režiséra, producenta, autora, herce, zpěváka a impresária, autora libreta slavné Mozartovy Kouzelné flétny, Emanuela Schikanedera (1751-1812). Bude se spíše jednat o vztah s jeho ženou Eleonorou, který byl velmi intenzivní, prudký a plný vášně. Milovali se, i nenáviděli. Rozcházeli se a zase se k sobě vraceli. Jméno Emanuela Schikanedera zná téměř každý. Ale jen málokdo už ví, jakou roli pro něj jeho žena v životě hrála a že bez ní by jeho největší dílo vlastně vůbec nevzniklo. Nebyla jen jeho osudovou láskou, byla mu také múzou a inspirací. Myšlenka, napsat muzikál o asi nejbarvitějším milostném vztahu mezi divadelními kulisami v 18. století, vznikala dlouho. A přes čtyři roky se také na tématu pracovalo, než dospělo do dnešní podoby.

Výše zmíněný skladatel Stephen Schwartz, trojnásobný držitel Oscara, Grammy a Zlatého Glóbu, autor takových světoznámých muzikálů, jakými jsou Wicked nebo Godspell, se ukázal jako velká osobnost se smyslem pro humor. Zasedl k pianu a nechal přítomným novinářům i několika vybraným z řad fanoušků nahlédnout do své kuchyně. Sám se nechal slyšet, že pro něj byla obrovská výzva pracovat na tomhle tématu a zakomponovat do hudby přímé Mozartovy citace. Psát hudbu inspirovanou takovým velikánem a zároveň i dobou 18. století bylo prý i velice zábavné, což je bylo z písňových ukázek dobře slyšet. U klavíru Schwartz totiž nejen převyprávěl Schikanederův příběh, ale dokonce i zazpíval části několika pro děj zlomových písní. Už tato malá ochutnávka dává tušit, že se můžeme těšit na neuvěřitelně melodické a energické skladby, ve kterých se bude střídat něha a romantika s žárlivostí i pragmatismem. Takže jen ve zkratce: Nejdříve zazněla píseň „We are only young once“ z momentu, kdy se Emanuel s Eleonorou seznámí a on ji přesvědčuje, že je pro ni ten pravý. Jejich vztah je od začátku plný vášně, oba jsou mladí a velmi brzy se vezmou. Jsou úspěšní jak v soukromí, tak v profesním životě, kdy slaví úspěchy se svou divadelní skupinou, která je všude přijata s obrovskými ovacemi. Jejich vztah má ale jednu velkou trhlinku, a tou je Emanuelova slabost pro jiné ženy a s tím spojené neustálé nevěry – následuje Eleonořino sólo „To look the odher way.“ V jejich herecké skupině je však mladý atraktivní herec, Johann Friedl, který je Eleonorou od prvního momentu neuvěřitelně fascinován a když vidí, jak je v manželství nešťastná, snaží se ji získat sám (píseň „Women like you“). Brzy se pak provalí Schikanederova aférka s mladou tanečnicí Mariou Annou, načež ho Eleonore opustí a jde s Johannem do Vídně, aby založili vlastní divadlo. Když se Schikaneder dozví, že ho opustila, tváří se, že je mu to jedno a zpívá píseň s velmi výstižným textem „Too many fish in the sea.“ Eleonore s Johannem ale úspěch nemají a tak nakonec, aby se divadlo mohlo zachránit, nezbývá nic jiného, než se s Emanuelem znovu spojit. Ač se tihle dva navzájem nenávidí, ví, že musí spolupracovat. Dohodnou se, že jejich vztah bude ale čistě profesionální, že spolu neprohodí ani slovo a řešit budou jen to nedůležitější pracovní záležitosti. Pro tento moment je napsaná velmi ostrá a výbušná píseň „Striktly business.“ Nakonec je ale osud zase svede dohromady a společně se jim podaří vytvořit dílo ze všech největší, Kouzelnou flétnu. Jak k tomu ale přesně dojde? Co se skrývá za příběhem Schikanederovy nejslavnější produkce? To se právě dozvíte až na podzim v Raimundtheater. Na tamním jevišti ožije komický, strhující a velice chytlavý příběh.

Schikaneder má navázat na tradici třinácti dalších, dnes již světově známých muzikálů, které byly poprvé uvedeny ve Vídni, jakými jsou například Elisabeth, Mozart! nebo Tanz der Vampire. Pro světovou premiéru Schwartzova muzikálu se VBW podařilo získat mezinárodní tým, skládající se ze samých renomovaných umělců působících v Londýně či New Yorku. Režisérem inscenace je trojnásobný nositel ceny Tony Sir Trevor Nunn, bývalý intendant Royal Shakespeare Company a National Theatre v Londýně, režisér premiér několika světových titulů, např. Cats, Les Misérables, Starlight Express nebo Sunset Boulevard. O choreografii se stará Anthony van Laast, který se pyšní např. prací na muzikálu Mamma Mia nebo Sister act, scéna, představující divadlo z roku 1791 (a to velmi reálně, včetně pohybu scénických dekorací) a kostýmy budou z dílny Anthonyho Warda, nositele cen Tony i Olivierových cen. Ten pracoval např. na muzikálech Oliver!, My Fair Lady nebo Sweeney Todd v New Yorku i Londýně. O světelný design se stará Paul Pyant, o zvukový zase Gareth Owen. Orchestraci díla má na starosti David Cullen, který pracoval téměř na všech dílech Andrewa Lloyd Webbera a u Schikanedera si chválí především možnost dělat hudební aranže pro tak velký orchestr pod vedením Koena Schootse. Ten bude mít tentokrát 31 členů a jeho složení vypadá téměř stejně jako před lety, když byla poprvé uvedena Mozartova Kouzelná flétna. Není divu, o úryvky z této slavné opery totiž také nepřijdete.

Pro herce je to vždy něco mimořádného, podílet se na světové premiéře a být u toho, kdy se postava vlastně vytváří a mnohdy je jim psaná na tělo. Tak se vyjádřili všichni přítomní účinkující, kterým byly svěřeny titulní party. Jmenovitě jsou to již dříve avizovaný Mark Seibert, kterého jste mohli vidět v Elisabeth, Mozartovi, Tanz der Vampire, byl i Radamesem v Aidě nebo Fiyerem v prvním německém nastudování Wicked. Podle jeho slov byl Emanuel Schikaneder vizionář, který se chtěl vymanit konvencím, chtěl dělat úplně nové divadlo. V soukromém životě to byl ale velmi temperamentní a atraktivní muž, kterému pozornost žen vždycky dělala dobře. To mu sice přinášelo nemálo problémů, vždycky se z nich ale dokázal vyvléknout pouhým mrknutím oka a svým šarmem. Předvést proto postavu někoho, kdo sám sebe neustále přeceňuje a kdo má možná až moc velké sebevědomí tak, aby nepůsobil nesympaticky, není vůbec jednoduché. Seibert bere jako velkou výzvu ukázat Schikanedera jako tak šarmantního člověka, aby ho lidé přes všechny jeho nedostatky milovali. Jevištní partnerkou v roli jeho ženy Eleanore mu bude Milica Jovanovic. Ta byla k vidění například jako Maria v Salzburgu v Sound of Music, ve Vídni jako Christine v Love never dies či Winifred Banksová v Mary Poppins. Jejím úkolem je představit moderní a emancipovanou ženu 18. století, která v životě udělala velkou kariéru. Z obyčejné herečky se stala intendantkou divadla, přesto je dnes zapomenutá. Tvůrci i herečka sama proto doufají, že se ji podaří oživit a odhalit veřejnosti její krásnou osobnost. V roli Johanna Friedela, mladého Eleonořina milence, dostane příležitost Florian Peters, ve Vídni už k vidění v této sezóně jako understudy Mozarta, jako mladinká Emanuelova milenka Maria Anna Miller slaví svůj vídeňský debut londýnská umělkyně Katie Hall, mající na svém kontě mimo jiné také roli Christine ve Fantomovi Opery a Cosettu v Bídnících na West Endu. Jako Eleonořinu nejlepší přítelkyni, Barbaru Gerl, a později také Pappagenu při prvním uvedení Kouzelné flétny, se můžete těšit na Franzisku Schuster (Mamma Mia, Mozart!), která nastuduje jako cover také roli samotné Eleonory. V dalších rolích se objeví Hardy Rudolz, Reinwald Kranner, Armin Kahl či Katja Reichert.

Na tiskové konferenci zazněly ukázky písní ještě v angličtině, o jejich překlad do němčiny se postará bravurní překladatel a libretista Michael Kunze. Ostatně i jedna taková ukázka už byla k slyšení – a to píseň „Träum groß!“, duet Emanuela a Eleonory, který v doprovodu orchestru VBW zazpívali hlavní představitelé Mark Seibert a Milica Jovanovic. Premiéra se chystá na 30. září 2016 v Raimund theater. Termín není náhodný, jde přesně o výročí 225 let od premiéry Kouzelné flétny. Ta se pak dokázala zapsat do historie. Dokáže to i Schikaneder? To zatím zůstává nezodpovězenou otázkou. Jasné je jedno – že k tomu má velice dobře nakročeno.


Foto:

1) © VBW / Herwig Prammer
2) © VBW / Rafaela Pröll
3) Oficiální logo muzikálu Schikaneder